ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Je maakt het met Mondriaan!

Rebranding MBO ROC Mondriaan

Rebranding ROC Mondriaan

Een stevige positie in de markt, een aantrekkelijk verhaal voor aankomende studenten en een herkenbare stijl voor de verscheidenheid aan opleidingen. Met die doelen voor ogen werkten wij de afgelopen maanden intensief samen met het enthousiaste team van ROC Mondriaan.

Klant
ROC Mondriaan
Klant (nieuw)
Sector
Cultuur & Educatie

ROC Mondriaan is de grootste mbo-opleider in de regio Haaglanden. Ruim 20.000 studenten stappen iedere dag één van de scholen binnen om een vak te leren in techniek, ICT, zorg en welzijn, economie, handel en gastvrijheid. De passie en drive van de docenten en diversiteit aan studenten vormden voor ons de inspiratie voor de vernieuwde positionering en visuele identiteit. 

De diepte in met merksessies

Ruim 2.300 medewerkers werken vol enthousiasme en betrokkenheid om de studenten te begeleiden richting hun toekomst. Allemaal gedreven om het beste uit iedere student te halen. Om een goed beeld te krijgen van de unieke kenmerken van de organisatie, het werkveld, de doelgroepen en de trends in de verschillende vakgebieden hielden we meerdere merksessies. We onderzochten de merkportfolio en doken samen met docenten en directeuren de organisatie in. Samen haalden we zo naar boven wat de typische kenmerken zijn van Mondriaan, wat de merkpersoonlijkheid is én hoe we dit DNA het beste in de etalage kunnen zetten. 

Het resultaat: een krachtig merkverhaal, een aansprekende tone of voice en een nieuwe pay-off die naadloos aansluit bij het optimistische karakter en de positieve belofte aan (aankomende) studenten: Je maakt het met Mondriaan. 

M als blikvanger

Het vertrouwde logo bleef, de visuele wereld eromheen kreeg een update. De nieuwe stijl is kleurrijk, uitgesproken en straalt enthousiasme uit. De vormentaal van ROC Mondriaan is gebaseerd op de letter M. De M speelt als abstracte, uitgesproken vorm de hoofdrol in de stijl. Door de M-vorm op een speelse manier te combineren met verschillende lagen visualiseren we de diversiteit van de school. Het typische primaire Mondriaan kleurenpalet met rood, geel en blauw is uitgebreid. We voegden er drie lichte tinten en drie donkere tinten aan toe voor een zachter en veel rijkere uitstraling.

Flexibel designsysteem, optimale merkkracht

Met 240 verschillende opleidingen en speciale voorzieningen voor volwassenen en kwetsbare jongeren valt er nogal wat te communiceren. ROC Mondriaan heeft één verhaal, maar alle scholen hebben ook hun eigen verhaal te vertellen. Ook werkt ROC Mondriaan samen met bedrijven en instellingen in de regio. Om herkenbaar te blijven als 1 merk en ook ruimte te geven aan de verschillende opleidingen en samenwerkingsvormen ontwikkelden wij richtlijnen voor een helder merkportfolio. Hierin staat beschreven hoe Mondriaan omgaat met de verschillende (sub)merken. Op basis hiervan is het designsysteem opgezet. 

Van website, social media, opleidingsbrochures, rolbanieren tot loopbrug, kleding, digitale presentaties en de bestickering van auto’s. Alle online en printmiddelen kregen een make-over. Door de nieuwe look en feel door te vertalen naar een intuïtief en flexibel ux-design hebben we de merkbeleving nog dichter bij de doelgroep kunnen brengen. Het geeft ROC Mondriaan de mogelijkheid om zowel corporate als wervende communicatie in één stijl en op alle platformen eenduidig uit te dragen.

 

Merkboekje en online brandguide

Een vernieuwde branding komt pas echt tot leven als iedereen begrijpt waar het merk voor staat en hoe je ermee kunt werken. Voor de introductie bij medewerkers ontwikkelden we een handzaam merkboekje waar alle highlights uit de positionering en stijl aan bod komen. In de online brandguide staan alle richtlijnen en voorbeelden voor het toepassen van de tone of voice en stijlelementen.