Laat je omverblazen op Nationale Molendag
Hoe laat je een breed publiek kennis maken met erfgoed? Voor Nationale Molendag ontwikkelden we een campagne waarin de wind en het water– dé symbolen van de molen – de visuele en inhoudelijke kracht is. Zo verbinden we traditie met beweging en verrassing.

De Hollandsche Molen vroeg om een visueel krachtig concept voor de Nationale Molendag op 11 en 12 mei. Het doel: molens zichtbaarder maken en mensen activeren om ze te bezoeken en te steunen.
Creatief concept: de wind zet alles in gang
‘Laat je omverblazen’ plaatst de wind centraal in de campagne. Met ‘Laat je onderdompelen’ refereren we aan de watermolens in ons land. In beide gevallen als krachtbron van de molen én als symbool voor verandering en beweging. Tijdens Nationale Molendag staat de bezoeker centraal: die ervaart op een speelse manier het effect van de wind, wat nieuwsgierigheid opwekt en uitnodigt tot ontdekking.
Met dit concept weet Ontwerpwerk de molens op een verrassende manier en met een knipoog aan een breed publiek te presenteren: de beelden zorgen voor een lach op het gezicht.
- De Hollandsche Molen
We activeren doelgroepen door toegankelijke taal en visueel sterke middelen, geschikt voor een divers publiek. De middelen die we inzetten zijn onder andere bewegende campagnebeelden op abri’s, social media posts, advertenties en posters, zodat we op diverse plekken en manieren de aandacht trekken en de boodschap versterken.
Herkenbaar, verrassend en duurzaam
Met dit meerjarenconcept bouwen we aan zowel herkenning als verrassing. Het concept positioneert molens als relevant voor nu, vaktechnisch indrukwekkend én leuk om te beleven. Zo creëren we een opvallende en langdurige campagne die blijft hangen, en de molens op een vernieuwende manier in de spotlight zet.
De campagne is nu te zien. Benieuwd welke molen bij jou in de buurt open is tijdens Nationale Molendag? Bekijk het hier.