
Ronald Borremans vertelt over de oprichting van Ontwerpwerk en de eerste jaren
Ontwerpwerk, opgericht in 1984, is uitgegroeid tot een veelzijdig creatief bureau met 50 medewerkers. Dit jaar legt oprichter en partner Ronald Borremans zijn directietaken neer, maar blijft hij verbonden aan Ontwerpwerk. Een goed moment om met hem terug te blikken op de historie, zijn visie en alles wat Ontwerpwerk uniek maakt. De komende vier maanden delen we hier meer over. Vandaag starten we met Ronalds verhaal over de oprichting en eerste jaren.

De oprichting van Ontwerpwerk: een collectief met een keurmerk
"Op de Academie werd ons al meegegeven dat we prima als zelfstandig ontwerpers ons ons eigen brood konden verdienen. Dat hebben we ter harte genomen. In 1984 begon ik samen met een paar klas- en studiegenoten het collectief Fact. We werkten samen, deelden een kopieerapparaat, maar hadden allemaal onze eigen projecten en klanten. Wanneer een ontwerp van goede kwaliteit was, gaven we het ons eigen Fact-keurmerk. Dat zorgde voor waardering en een gevoel van gezamenlijkheid."
De overstap naar Ontwerpwerk
"De naam Fact bleek niet lang houdbaar. Er was in Rotterdam al een toneelclub met bijna dezelfde naam, dus moesten we iets anders verzinnen. We noemden onszelf een maatschap van grafische en architectonische vormgevers. Grafisch lag voor de hand, want we waren vooral grafisch ontwerpers. Architectonisch kwam erbij omdat een van ons - Ed Annink - ook tentoonstellingsdesign en productontwerp deed. Toen we in 1992 een BV werden, wilden we ons Ontwerpers noemen, maar dat werd afgekeurd door de Kamer van Koophandel. Uiteindelijk kozen wij samen als partners van het eerste uur - Anno Fekkes, Ed Annink, Guus Boudestein, Ronald Meekel, en ik - voor de naam Ontwerpwerk."
Onze eerste werkplek was in een gekraakt pand aan het Westeinde.

De eerste werkplek en opdrachten
"Onze eerste werkplek was een zaal in een gekraakt pand aan het Westeinde. Al snel verhuisden we naar Tel Design in het Emmapark, een van de oudste en meest gerenommeerde designbureaus. De zolderverdieping stond daar leeg en omdat ik daar stage had gelopen werden we door Tel uitgenodigd daar in te trekken. We leerden er ontzettend veel over het vak, het werven van opdrachten en het samenwerken met klanten. Mijn allereerste opdracht in februari 1984 was een illustratie voor Trouw om leerlingenwerving te promoten. Kort daarna volgde de vormgeving van een boekje voor de Berlage Stichting."

Groei dankzij mond-tot-mondreclame
"Opdrachten kwamen voornamelijk via via. Mijn broer, die bij Shell werkte, bracht me bijvoorbeeld in contact met de redactie van hun personeelsblad. Dat leidde tot een grote opdracht waarbij ik intensief met hen samenwerkte om het blad vorm te geven. Die samenwerking gaf ons bureau een enorme boost: steeds meer afdelingen van Shell schakelden ons in, en ook andere bedrijven kwamen bij ons terecht. Op het hoogtepunt maakten we wel 17 personeelsbladen, waaronder De Thuishaven voor het Havenbedrijf Rotterdam en Aalsmeer Nieuws voor de bloemenveiling Aalsmeer."

De kracht van langdurige relaties
"Wat ons vanaf het begin kenmerkt, is dat we lang aan onze opdrachtgevers verbonden blijven. Waar andere bureaus na het opleveren van een huisstijl of handboek weer vertrokken, rolden wij vaak de huisstijl uit in al hun communicatiemiddelen. Zelf raak ik ook snel gehecht aan en bevriend met opdrachtgevers. Zo werken we bijvoorbeeld al sinds het begin in 1984 voor Jacques Borst, nu nog steeds klant met Mansource en Bennett & Boss."