

Voor de gemeente Amsterdam staken wij de communicatiemiddelen voor ‘Check jouw huurrecht’ in een nieuw jasje, om huurders bewust te maken van hun rechten. Met een helder beeldconcept en een breed scala aan communicatiemiddelen zorgen we ervoor dat deze boodschap hen bereikt.
Sinds de invoering van de Wet betaalbare huur op 1 juli 2024 hebben huurders meer bescherming, maar veel mensen weten niet precies wat deze wet voor hen betekent. Om zoveel mogelijk huurders te informeren, zetten we verschillende middelen in. Advertenties in De Telegraaf en Het Parool zorgen voor zichtbaarheid en gerichte sociale media-uitingen spreken verschillende doelgroepen aan. In buurthuizen en op drukbezochte plekken plaatsen we posters en lokale media geven de boodschap extra aandacht.
Voor studenten, een groep die vaak te maken krijgt met misstanden in de huurmarkt, ontwikkelen we green graffiti rondom universiteiten en hogescholen. Daarnaast ontwierpen we een sleutelhanger met een illustratie en QR-code, zodat huurders altijd en overal direct toegang hebben tot de juiste informatie.
De uitingen hebben een opvallende grafische stijl met speciaal ontwikkelde fotografie en een doordachte vormgeving die aansluit bij de huisstijl van Amsterdam. Dit zorgt ervoor dat de boodschap opvalt en blijft hangen. Het beeldconcept bestaat uit opvallende pijlen (die ook een huisje vormen) en een vinkje. Samen geven deze vormelementen een directe call-to-action. Via de QR-code op de verschillende uitingen worden huurders doorverwezen naar www.amsterdam.nl/huurrecht, waar ze eenvoudig kunnen controleren wat de wet voor hun situatie betekent.
Op 23 januari 2025 gaven wethouder Zita Pels en !WOON directeur Evert Bartlema het startsein voor deze vernieuwde campagne. Dit deed de wethouder door het roze vinkje te bevestigen op het levensgrote kartonnen huisje.