ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

‘Check jouw huurrecht’ communicatiestijl voor huurders in Amsterdam

huurrecht campagne op bushokje in amsterdam

Voor de gemeente Amsterdam staken wij de communicatiemiddelen voor ‘Check jouw huurrecht’ in een nieuw jasje, om huurders bewust te maken van hun rechten. Met een helder beeldconcept en een breed scala aan communicatiemiddelen zorgen we ervoor dat deze boodschap hen bereikt.

Klant
Gemeente Amsterdam
Sector
Overheid

Zichtbaarheid in de stad en online

Sinds de invoering van de Wet betaalbare huur op 1 juli 2024 hebben huurders meer bescherming, maar veel mensen weten niet precies wat deze wet voor hen betekent. Om zoveel mogelijk huurders te informeren, zetten we verschillende middelen in. Advertenties in De Telegraaf en Het Parool zorgen voor zichtbaarheid en gerichte sociale media-uitingen spreken verschillende doelgroepen aan. In buurthuizen en op drukbezochte plekken plaatsen we posters en lokale media geven de boodschap extra aandacht.

Afbeelding
website huurrecht campagne op laptop

Slimme middelen voor maximale impact

Voor studenten, een groep die vaak te maken krijgt met misstanden in de huurmarkt, ontwikkelen we green graffiti rondom universiteiten en hogescholen. Daarnaast ontwierpen we een sleutelhanger met een illustratie en QR-code, zodat huurders altijd en overal direct toegang hebben tot de juiste informatie.

Afbeelding
huurrecht campagne green graffiti op tegels

Activerende beeldtaal

De uitingen hebben een opvallende grafische stijl met speciaal ontwikkelde fotografie en een doordachte vormgeving die aansluit bij de huisstijl van Amsterdam. Dit zorgt ervoor dat de boodschap opvalt en blijft hangen. Het beeldconcept bestaat uit opvallende pijlen (die ook een huisje vormen) en een vinkje. Samen geven deze vormelementen een directe call-to-action. Via de QR-code op de verschillende uitingen worden huurders doorverwezen naar www.amsterdam.nl/huurrecht, waar ze eenvoudig kunnen controleren wat de wet voor hun situatie betekent.

Afbeelding
lancering campagne huurrecht amsterdam

Lanceringsmoment

Op 23 januari 2025 gaven wethouder Zita Pels en !WOON directeur Evert Bartlema het startsein voor deze vernieuwde campagne. Dit deed de wethouder door het roze vinkje te bevestigen op het levensgrote kartonnen huisje.