

De Raad van State staat voor een grote uitdaging: het werven van zo’n 50 nieuwe, jonge juristen. In de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het cruciaal om als werkgever een goede concurrentiepositie te veroveren. Wij ontwikkelden een creatieve wervingscampagne waarmee de Raad van State opvalt bij de doelgroep.
Deze arbeidsmarktcampagne is de winnaar van iF DESIGN AWARD 2024, een wereldberoemde designprijs. We wonnen in de discipline Communication, in de categorie Campagnes. Onze campagne kon de 132-koppige jury, bestaande uit onafhankelijke experts wereldwijd, overtuigen op vijf criteria: vorm, impact, differentiatie, idee en functie. De concurrentie was groot: bijna 11.000 inzendingen uit 72 landen werden ingediend. We zijn trots op deze winst.
Een effectieve wervingscampagne speelt in op de wereld van potentiële kandidaten én geeft een goed en aantrekkelijk beeld van de baan. Wij verdiepten ons in beide en gingen op zoek naar de optimale match: hét haakje voor het creatieve concept. Om de strategie te bepalen interviewden we jonge juristen en kregen we een rondleiding op de werkvloer om de sfeer te proeven bij de Raad van State. Ook doken we in de zogenaamde ‘Job Value Proposition’. Hierin staat beschreven hoe de werkzaamheden tegemoetkomen aan de loopbaankeuze motieven van juristen.
Een aantal van onze inzichten:
In het creatieve concept voor de wervingscampagne komen alle bovenstaande punten samen. We zetten échte jonge juristen van de Raad van State centraal en plaatsen ze letterlijk midden in de maatschappelijke thema’s waar ze aan werken. Het grote witte vlak visualiseert de witte pagina’s van het dossier die jij als jurist mag vullen. De felle arcering is een knipoog naar een kantoorartikel dat veel door rechtenstudenten en juristen wordt gebruikt: de markeerstift.
Met de slogan ‘Het gebeurt aan jouw bureau’ spreken we de jonge professionals direct aan op de interessante dossiers en de verantwoordelijkheid die ze krijgen bij de Raad van State.
Naast een goed creatief concept is een effectieve campagne-aanpak bepalend voor het succes. Wij hebben deze gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
Zorg voor interactie met de doelgroep. Zeker jongeren zijn gewend direct en snel informatie te krijgen, te chatten of vragen te stellen online. Maak het laagdrempelig om contact op te nemen en te ‘proeven’ aan het werken bij jullie organisatie.
Ontwikkel een crossmediale aanpak: een mix van betaalde advertenties op sociale media (LinkedIn recruitment bijvoorbeeld), redactionele content die inzoomt op de aard van het werk en aansluit bij de JVP, offline (events, gadgets, flyers) en online communicatiemiddelen.
Monitor de effecten van je campagne: wat werkt goed, wat minder en stel acties bij.
Naast het ontwerp van deze middelen hebben we ook de speciale werkenbij-website vernieuwd met een wervend ui-design. Deze vormt de basis voor alle informatie over de Raad van State als werkgever en de vacatures.
De arbeidsmarktcampagne is 17 maart van start gegaan. Neem vooral een kijkje op de werkenbij-site van de Raad van State die we hebben ontwikkeld in samenwerking met Infoprojects.