ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Een identiteit voor iedereen

College voor de Rechten van de Mens

College header campagnes

In een samenleving die steeds verandert neemt het College voor de Rechten van de Mens een duidelijke positie in; iedereen moet vrij, zelfstandig en in waardigheid kunnen meedoen en zichzelf kunnen zijn. Wij ontwikkelden een identiteit die deze uitgangspunten uitdraagt en vanzelfsprekend toegankelijk is.

Een sterke positie

Het College voor de Rechten van de Mens belicht, beschermt en bevordert mensenrechten in Nederland. Dit vormt de identiteit van het College en dit spreekt uit alle adviezen, oordelen en gesprekken die het College voert met mensen.

Ontwerpwerk is vaste vormgevingspartner voor het College voor de Rechten van de Mens en verantwoordelijk voor de rebranding van de corporate identity. De identiteit van het college zie je terug in het nieuwe Brand Design. Het logo heeft een vrije en onafhankelijke positie, maar is duidelijk verbonden met beeld van de Nederlandse samenleving. Sprekend beeld dat authentiek, krachtig en kleurrijk is, net als de mensen waar het om gaat. Deze kern heeft altijd de focus in de communicatie, adviezen en oordelen van het College. Ze zijn het resultaat van een zorgvuldige afweging en deskundig onderzoek.

Het College is een toegankelijke autoriteit die mensen de ruimte geeft om zichzelf te ontwikkelen en kaders hanteert zodat iedereen zich vrij kan voelen in Nederland. Deze kaders en deze vrijheid vertalen zich in de grafische taal van de huisstijl. Beeld- en tekstvlakken bewegen zich vrij vanuit het logo en creëren een visueel frame. Een merkidentiteit die de positie van het College bekrachtigt.

Rebranding door samenwerking

In verschillende merksessiesonderzochten we de positionering, het afzenderschap en de merkarchitectuur met een kernteam van afgevaardigden uit verschillende organisatieonderdelen van het College. De nieuw vastgestelde uitgangspunten voor het merk zijn vastgelegd in een merkkompas.

Via een design audit is de oude branding getoetst aan het merkkompas. Welke brand-elementen zijn in lijn met het merk College voor de Rechten van de Mens. Wat wordt behouden en wat bijgesteld om consistente crossmediale communicatie te waarborgen? 

Op basis van de uitkomsten van de design audit hebben we het brand design van het College ontworpen in verschillende ontwikkelingsrondes. Het kernteam was hierbij nauw betrokken om hun kennis te delen en feedback te geven op de brandconcepten. Doeltreffende en toegankelijke communicatie was hierbij natuurlijk het uitgangspunt.

Ter afsluiting van het rebrandingtraject zijn de positionering, tone of voice en de richtlijnen voor het brand design en de communicatiemiddelen vastgelegd in een online brandguide. Hierdoor wordt efficiënte inzet van communicatiemiddelen door communicatie- en beleidsmedewerkers en leveranciers geborgd.

Voor iedereen duidelijk, en duidelijk voor iedereen

Het College voor de Rechten van de Mens vindt dat iedereen vrij, zelfstandig en in waardigheid moet kunnen meedoen aan de samenleving. Het College monitort de stand van zaken aangaande mensenrechten in Nederland en geeft oordelen en aanbevelingen om de positie van mensen te versterken en hen gelijke kansen te geven.

Inclusiviteit en toegankelijkheid

Een belangrijk aspect van het brand design is fotografie en illustratie. De beeldrichtlijnen gaan uit van een realistische en inclusieve afspiegeling van de Nederlandse samenleving: divers in leeftijd, etniciteit, sekse, fysieke of mentale mogelijkheden en culturele achtergrond. We maken geen gebruik van modellen, maar van echte mensen. Ze staan krachtig, karakteristiek en niet stigmatiserendop de foto. In de communicatierichtlijnen is vastgelegd dat niet óver mensen wordt gesproken, maar dat de verschillende doelgroepen zoveel mogelijk zelf het woord krijgen. Het College heeft Inclusiviteit en Toegankelijkheid van informatie uiteraard op één staan. In de brand-richtlijnen zijn alle eisen voor wat betreft WCAG 2.1 AA toegankelijkheid vastgelegd. Het gaat hierbij om technische eisen en richtlijnen voor tekst en beeld.  Het gehele kleurpalet is getoetst op WCAG 2.1, niveau AAA.

Laaggeletterden

Onderdeel van de branding van het College is een aparte communicatie- en visuele stijl voor laaggeletterden. Het gaat hierbij om richtlijnen voor begrijpelijke taal en vormgeving volgens richtlijnen van stichting Lezen en Schrijven. De vormgeving is getest bij ervaringsdeskundigen van de LFB (landelijke belangenorganisatie dóór en vóór mensen met een verstandelijke beperking). De feedback van LFB is door ons aangepast en door LFB goedgekeurd. Meestal wordt overheidscommunicatie ingezet op taalniveau B1. Voor laaggeletterden is dit niveau te moeilijk. Daarom zijn onze richtlijnen voor communicatie voor laaggeletterden taalniveau 1F/A2.