Eigentijdse huisstijl met vertrouwde basis
Fonds 1818 geeft geld, advies en begeleiding aan organisaties zonder winstoogmerk en aan buurtbewoners uit de regio van Lisse tot en met Westland. Wij revitaliseerden de huisstijl van Fonds 1818, zodat deze ook in online communicatie goed tot zijn recht komt. Met een sterke illustratiestijl en eigen vormentaal als blikvangers voor het merk.
Fonds 1818 is dichtbij Ontwerpwerk gevestigd, in een monumentaal pand in het centrum van Den Haag. Ooit was hier de Haagse Nutsspaarbank gevestigd, waaruit Fonds 1818 ontstaan is. Het fonds gaf ons de opdracht de huisstijl in lijn te brengen met de positionering en om het twintig jaar oude logo geschikt te maken voor online toepassing. Naast geldverstrekker is de organisatie ook steeds meer kennis- en adviespartner en de regio is uitgebreid met bijvoorbeeld het Westland.
Design audit en merksessies
In een design audit hebben we de bestaande huisstijl van Fonds1818 getoetst aan de actuele positionering en de vereisten voor online gebruik. In een aantal merksessies samen met medewerkers van het fonds hebben we de designstrategie en uitgangspunten bepaald voor de hernieuwde visuele identiteit.
Een kleurrijke stijl die voortbouwt op het vertrouwde
We kozen ervoor de merkherkenning te behouden en het logo te moderniseren. Het kenmerkende rood is toegankelijk gemaakt en behouden als centrale huisstijlkleur. We hebben het kleurenpalet uitgebreid met een aantal heldere en toegankelijke steunkleuren. De visuele identiteit is verder verrijkt met een kenmerkende vormentaal, illustratiestijl en fotografierichtlijnen.
Nieuwe website, iconen, banner en animaties
In vervolg op het rebranding traject hebben we een nieuwe website voor Fonds1818 ontwikkeld in Drupal 9. Deze nieuwe website is technisch slim gekoppeld aan het projectaanvragen systeem; en door goed ux-design handig in het gebruik voor de aanvragers en voor de medewerkers. Op de website vind je ook inspirerende verhalen over projecten die steun van het fonds hebben gekregen.
Als uitwerking op de vernieuwde stijl hebben we voor de negen aandachtsgebieden iconen ontworpen. Tot slot hebben we de illustratiestijl ook in instructievideo’s voor projectaanvragen, begrotings- en dekkingsplan verwerkt, waardoor deze tot leven komen. De animaties staan op de website en zijn in social media gebruikt.