Placebranding Hofkwartier Den Haag
Koninklijk woon-, werk- en winkelgebied
Het kantoor van Ontwerpwerk bevindt zich in een bijzondere straat. De Prinsestraat is onderdeel van het historische Hofkwartier in Den Haag. Wij zetten dit bijzondere gebied op de kaart met place branding die de identiteit versterkt.
Koninklijk imago
'Een wijk met de koninklijke allure van de hofstad en de charme van Parijse wijken als Quartier Latin en Montmartre.' Met deze gedachte in het achterhoofd gingen wij aan de slag voor de fysieke branding van het Hofkwartier. Door een duidelijke huisstijl te creëren en die te verwerken in zoveel mogelijk middelen wordt het Koninklijke imago versterkt en creëren we merkherkenning. De kernwaarden van het Hofkwartier zijn trots, hoffelijk, historisch, gastvrij en persoonlijk. Deze waarden hebben wij vertaald in het logo, de typografie, patronen, kleuren en vormen.
Logo
Het logo van het Hofkwartier bestaat uit een woordbeeld met een kroon. Het gekozen lettertype heeft voldoende witruimte tussen de letters waardoor het geheel een historische en hoffelijke uitstraling krijgt. Om ervoor te zorgen dat het logo op elk formaat en online goed leesbaar is, hebben we het logo technisch geoptimaliseerd. Modern, statig en met een historische uitstraling. Zo is het logo een weerspiegeling van het karakter van het Hofkwartier.
Vorm en kleur
De historie en architectuur bepalen de uitstraling en sfeer van de wijk. De elementen zijn dan ook zichtbaar in de huisstijl. De vormentaal is afgeleid uit de oude kenmerken die vandaag de dag nog steeds zichtbaar zijn in de gebouwen van het Hofkwartier. Deze elementen zijn verwerkt in vier patronen en daarnaast zijn er vaste bouwstenen zodat er ook nieuwe patronen gemaakt kunnen worden. De patronen kunnen in elke gewenste kleur uit het kleurenpalet toegepast worden. Het kleurenpalet is samengesteld met diverse aspecten uit de wijk. Zo hebben alle kleuren een hoffelijk en historisch karakter en bestaat het palet onder andere uit goud, donkerblauw. paarsbruin en meer.
Uitwerking
De nieuwe huisstijl kan verwerkt worden in diverse uitingen. Voor de lancering was er ter inspiratie speciaal inpakpapier gedrukt en zijn er diverse tasjes ontworpen. Ook werd er een boekje uitgedeeld waarin de fysieke branding staat omschreven. De informatie die in het boekje staat, is overigens ook terug te vinden op de website.
Straatbeeld
In lijn met de huisstijl hebben wij ook een ontwerp gemaakt voor de straatnaamborden. Door op elk bord een kroon en de naam Hofkwartier toe te voegen, is het voor iedere bezoeker direct duidelijk in welke wijk hij of zij zich bevindt. Daarnaast zullen er in de toekomst ook gouden klinkers geplaatst worden tussen de stoeptegels om zo het Koninklijke thema te benadrukken.
Aanpak Noordeinde
Om een eigen identiteit te realiseren heeft het college in 2015 de ‘Aanpak Noordeinde’ vastgesteld. De aanpak bestaat uit vier onderdelen, waar naast de fysieke branding, ook een impuls buitenruimte, marketingcommunicatie en versterking van het luxury-aanbod onderdeel van zijn.