Positionering Hartstichting
Visuele identiteit voor warm publieksfonds
De Hartstichting is één van de grootste en bekendste goede doelen in Nederland. De nieuwe positionering als 'warm publieksfonds' is aanleiding voor een nieuwe visuele identiteit.
Het logo van de Hartstichting is bekend, vertrouwd en strijdvaardig. Na bijna vijftig jaar hetzelfde beeldmerk, het hart met de fakkel, te hebben gevoerd, wil de Hartstichting graag verfrissen. Wij ontwikkelden een nieuwe visuele identiteit die de positionering van de organisatie als warm en betrokken publieksfonds onderschrijft. Als vaste partner maken we voor de Hartstichting daarnaast diverse communicatiemiddelen: publieksfolders en -campagnes, prijswinnende jaarverslagen en bijzondere uitgaves.
Visuele identiteit
Op ons advies werd de naam aangepast van 'Nederlandse Hartstichting' naar het kort en bondige 'Hartstichting'. Het nieuwe logo van de Hartstichting bouwt voort op het vroegere logo en dat van de buitenlandse zusterorganisaties: het hart met de fakkel. Door de verkorting in naam, een ander lettertype en een sterk verbeterd vignet werkt het logo ook goed online en op kleine formaten. Rood behoudt een centrale positie in de corporate uitstraling. Een aanvullend warm kleurenpalet van oranje, paars en bruin en onze richtlijnen voor typografie, fotografie, vormentaal en tone of voice dragen bij aan de gewenste identiteit. Het resultaat is een beter leesbaar en beter herkenbaar logo met een vertrouwd gezicht.
Online jaarverslag 2014
'Het jaarverslag moet méér zijn dan een jaarlijkse wettelijke verplichting. We willen ons lezerspubliek niet beperken tot de accountant en een beperkt aantal ingewijden, maar juist het grotere publiek bereiken en inspireren.' Met deze opdracht gingen wij met EMMA Communicatie aan de slag. We hebben ervoor gekozen om de urgentie, impact en resultaten van het werk van de Hartstichting in beeld te brengen via persoonlijke verhalen. Een duidelijke navigatiestructuur en een heldere presentatie van de cijfers ondersteunt de ambitie van de Hartstichting om eerlijk en transparant te communiceren. Het resultaat? Een top-5 notering bij de Transparant Prijs 2015.
Fotografie en film: Klapstuk Beeldmakers; bouw: Mangrove
Het jaarverslag moet juist het grotere publiek bereiken en inspireren.
Jubileumboek
Ter gelegenheid van het vijftig-jarig bestaan van de Hartstichting maakten wij een speciale jubileumuitgave met het thema 'Samen'. De publicatie is bedoeld voor alle professionals die de afgelopen vijftig jaar hebben gewerkt aan de gezamenlijke missie om hart- en vaatziekten terug te dringen. Aan de hand van tien ziektebeelden wordt de historie van vijftig jaar hart- en vaatonderzoek en de uitdagingen voor de toekomst toegelicht. In het hart van de uitgave zit een kleiner boekje waarin tien patiënten worden geïnterviewd, samengebonden door middel van een rode draad.
Illustraties: Bert Dekker
Achtergrond
De Hartstichting is in 1964 opgericht uit nood omdat men zag dat hart en vaatziekten een volksziekte werd. Het heeft een leidende rol in het gericht ontwikkelen en inzetten van wetenschappelijke kennis om het samen mogelijk te maken dat vanaf 2030 niemand meer voor zijn 75e (over)lijdt aan een hart- of vaatziekte.