ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Soepel een donatie aanvragen in een inspirerende website

Fonds 1818

Homepage van de Fonds 1818 website op desktop en mobiel

In 2018 hebben wij de nieuwe huisstijl voor Fonds 1818 ontworpen. Goede aanleiding om ook de website te vernieuwen. Wij ontwikkelden een website met een toegankelijk design, inspirerende voorbeelden, een actuele agenda. En we zorgden voor een praktische online afhandeling van donatie-aanvragen.

Klant
Fonds 1818
Klant (nieuw)
Sector
Non-profit

Zelf pagina’s maken met een flexibel CMS

De nieuwe huisstijl sluit beter aan bij de doelgroepen van Fonds 1818, door een passend en uitgebreid pallet van kleuren, vormen en illustraties. Met ons vertrouwde CMS Drupal stellen we Fonds 1818 in staat om zelf inspirerende pagina’s vorm te geven. Daarbij passen we regels met betrekking tot webtoegankelijkheid en huisstijl automatisch toe, zodat de ervaring voor alle bezoekers optimaal is. Bekijk de website voor Fonds 1818.

Koppeling Microsoft Dynamics en Drupal

Fonds 1818 wilde het in de nieuwe website ook mogelijk maken om een aantal interne werkprocessen efficiënter te maken. In 6 maanden tijd hebben wij samen met Fonds 1818 en hun IT-partner de situatie in kaart gebracht. Een van de eisen was dat relaties, donatie-aanvragen en evenementen in een centraal systeem (CRM) ondergebracht werden en dat er maximale vrijheid zou zijn om content te creëren. We hebben gekozen voor een combinatie van Microsoft Dynamics CRM en Drupal CMS om dit mogelijk te maken. Via een koppeling vullen we de agenda op de website met evenementen die in het CRM zijn ingevoerd. Via het CMS kan Fonds 1818 deze evenementen aanvullen met o.a. extra tekst en fotografie. Voor donatie-aanvragen en aanmeldingen tonen we een formulieren die gegevens rechtstreeks in het CRM plaatsen.

Met de nieuwe inspiratie- en tippagina’s bereiken we een breder publiek
Shirley Panchoe, Online communicatieadviseur Fonds 1818

De gebruiker centraal

Al deze verbeteringen maken het werk van Fonds 1818 gemakkelijker, maar ook de bezoekers profiteren ervan. Om dit te controleren hebben we een kwalitatieve gebruikerstest uitgevoerd en de uitkomsten verwerkt in een update van de website. Fonds 1818 heeft nauw contact met hun doelgroepen, waardoor we de website kunnen blijven verbeteren.

Koppeling met agenda

Via een koppeling vullen we de agenda op de website met evenementen die in het CRM zijn ingevoerd.

De situatie nu

Twee jaar na het livegaan van de nieuwe website is het aantal bezoekers en de tijd dat zij op de website besteden gestegen. Omdat Fonds 1818 de evenementen en donatie-aanvragen nu op één plek beheert bespaart dit tijd en is de kans op fouten verminderd. Het formulier voor de donatie-aanvraag en de quickscan zorgen daarbij voor een verbeterde gebruikerservaring die ook de slagingskans van donatie-aanvraag vergroot.

Donatie-aanvragen komen nu direct in onze backoffice terecht. Dat scheelt veel tijd in de afhandeling
Corien Bosch, Hoofd Communicatie Fonds 1818

Doorontwikkeling op basis van gebruikersbehoeften

Op basis van ervaringen van gebruikers ontwikkelen wij de website door. Zo hebben we het aantal clicks dat nodig is om van de agenda tot een inschrijving te komen verminderd en de ervaring op smartphones al verbeterd.

Quickscan en donatie-aanvraag

Het formulier voor de donatie-aanvraag en de quickscan zorgen daarbij voor een verbeterde gebruikerservaring die ook de slagingskans van donatie-aanvraag vergroot.