

Voor Bouwend Nederland vernieuwden wij het ledenmagazine. Met een sterke bladformule, aansprekende rubrieken en artikelen en een opvallende cover, ligt er nu een stijlvol blad op de mat bij alle bouw- en infrabedrijven in Nederland.
Bouwend Nederland, de branchevereniging voor de bouw- en infrasector, wilde haar verenigingsmagazine verder ontwikkelen en versterken. Er was al een redactionele basis, maar er ontbrak een duidelijke bladformule die structuur bood en zorgde voor herkenbaarheid. De wens was om bewuster te variëren in rubrieken en artikelen, zodat het magazine beter aansloot bij de behoeften van de leden. Daarnaast was er behoefte aan een ontwerp dat de identiteit van Bouwend Nederland op een eigentijdse manier uitdraagt.
Samen met een enthousiaste vertegenwoordiging van Bouwend Nederland hebben we een creatief traject doorlopen. In verschillende sessies verzamelden we de bouwstenen voor de bladformule en een passend design.
We doken in de uitkomsten van een lezersonderzoek en beleidsdocumenten om de behoeften van de doelgroep scherp te krijgen.
Door middel van interactieve sessies bepaalden we de pijlers van het magazine, de journalistieke genres en de formats voor rubrieken en artikelen. We brachten structuur aan, waarbij leesbaarheid en herkenbaarheid centraal stonden. Daarnaast onderzochten we crossmediale mogelijkheden om het magazine te versterken met digitale content. De redactie van Bouwend Nederland bedacht zelf een aansprekende titel voor het blad: ‘Bouwers’.
Wij maakten een onderscheidend ontwerp dat de identiteit van Bouwend Nederland uitdraagt. Een opvallend aspect van het coverontwerp is de combinatie van illustratie (door Maus Bullhorst) en fotografie, wat resulteert in een unieke en sprekende uitstraling. In de lay-out van het binnenwerk koos de vormgever bewust voor een opbouw die stevig staat, net als ‘bouwen met een stevig fundament’. Er is veel witruimte gecreëerd voor een rustige opmaak en een prettige leeservaring, met een duidelijke afwisseling tussen artikelen en herkenbare rubrieken.
We begeleidden de productie van een eerste editie van Bouwers volgens de nieuwe formule, van opmaak tot drukbestand. Dit proces zorgde voor een soepele implementatie en biedt houvast voor toekomstige edities.
Het magazine Bouwers biedt een heldere structuur, een eigentijdse vormgeving en legt de basis voor een sterkere binding met de leden. De nieuwe bladformule zorgt ervoor dat redactievergaderingen efficiënter verlopen. De combinatie van fotografie, illustratie en infographics maakt het magazine visueel aantrekkelijk en herkenbaar. De lay-out van het binnenwerk draagt bij aan een professionele en toegankelijke uitstraling, met een doordachte balans tussen inhoud en vormgeving.
Met dit project laten we zien hoe strategie en creativiteit samenkomen om een herkenbaar magazine met impact te creëren. Bouwend Nederland heeft nu een magazine dat niet alleen informeert, maar ook inspireert en de vereniging krachtig positioneert.
Als redactie zagen we veel kansen om ons ledenmagazine te verbeteren. Samen met Ontwerpwerk hebben we een strak georganiseerd én heel leuk traject doorlopen. En het resultaat is zelfs vernieuwender dan vooraf verwacht. Bij de presentatie van het nulnummer moesten sommige collega’s even wennen. Maar na de publicatie van het eerste nummer krijgen we alleen maar positieve reacties. Het ontwerp nodigt uit tot lezen en onze leden waarderen de focus op praktijkverhalen.