ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Website geeft molens nieuw gezicht

De Hollandsche Molen

Website Molens.nl

In 2023 bestaat de vereniging Hollandsche Molen 100 jaar. Aanleiding voor een nieuwe profilering en eigentijdse make-over. Wij vernieuwden de website: in frisse huisstijlkleuren, met prachtige foto’s en handige functionaliteiten om conversie te bereiken. 

Klant
De Hollandsche Molen
Sector
Cultuur & Educatie

Op de vernieuwde website Molens.nl vind je alles over de ruim 1300 molens in Nederland. Met mooie verhalen en foto’s, praktische informatie en mogelijkheden om de Nederlandse molens te ondersteunen.

Afbeelding
DeHollandscheMolen-website-molendatabase-ontwerpwerk-1920x1440.png

 

Afbeelding
DeHollandscheMolen-website-crowdfunding-ontwerpwerk-1920x1440header.png

 

Bijna 100 jaar belangenbehartiger  

De Hollandsche Molen zet zich al sinds 1923 in voor het voortbestaan van de wind- en watermolens van Nederland. Met het oog op het 100-jarig jubileum vernieuwde de vereniging de profilering en communicatiestrategie. Zo wil de vereniging naast professionals ook meer de bezoekers van molens en een breed publiek aanspreken. Dat komt terug in de vernieuwde huisstijl die is ontwikkeld door Fabrique en in de interactieve en responsieve website die wij ontwikkelden in Drupal. Wij zijn ook verantwoordelijk voor het UX-design en UI-design van de nieuwe gebruiksvriendelijke publiekswebsite.  

Website met een duidelijk doel: Word Molenvriend 

Als vereniging is De Hollandsche Molen afhankelijk van donaties van leden en giften. In de nieuwe website is veel ruimte voor een rijke manier van storytelling om zo een groter publiek aan te spreken en potentiële leden te werven. Bezoekers worden geïnspireerd met achtergrondverhalen van molenaars en kunnen eenvoudig lid worden via een gebruiksvriendelijk formulier. Ook kunnen zij direct doneren aan aansprekende crowdfunding-projecten en zich verdiepen in de database van ruim 1300 Nederlandse molens en hun eigenschappen.  

De frisse wind in het design is ook te zien in de subtiele animatie van het logo en de fotografie. Tijdens de ontwikkeling brachten we het merk tot leven, door een windvlaag door het logo te laten waaien en deze dynamiek terug te laten komen in de rest van de website. 

Slimme webtechniek zorgt voor goede koppeling

Om dit voor elkaar te krijgen hebben we de website gebouwd in ons vertrouwde Content Management Systeem (CMS) Drupal 9. Dit CMS hebben we zo ingericht dat de vereniging de database up to date kan houden. Bezoekers ervaren intussen een gebruiksvriendelijke website, waar je gemakkelijk informatie over alle molens vindt. Wij hebben de betaling van het lidmaatschap of donaties via het betaalsysteem van Buckaroo geïntegreerd in de website en het inschrijven voor de nieuwsbrief gekoppeld aan de interne Microsoft omgeving van de vereniging. Hierdoor kan de vereniging dit soort verzoeken geautomatiseerd afhandelen. 

Campagne Molenprijs 

Van 7 september tot en met 2 oktober 2022 is de jaarlijkse Molenprijs. Vier kandidaten strijden om de prijs van €75.000 voor hun molenproject. Wij hebben het campagne design ontwikkeld: van digitale banners tot online stemformulieren. We geven de tienduizenden bezoekers een prettige gebruikservaring, waarbij iedere stem ook nog eens één euro per project oplevert. Kijk op www.molenprijs.nl.

De wind in de rug 

En dit is pas het begin. De vereniging is ambitieus in het optimaal bedienen van de doelgroepen en wij helpen molens.nl verder uit te bouwen en te optimaliseren.