Wijkgerichte coronacampagne
Een doelgroep- en wijkgerichte campagne die alle inwoners van Den Haag bereikt met informatie over het coronavirus? Zo doe je dat!
Veel mensen vinden het lastig om in het dagelijkse leven met coronamaatregelen om te gaan. Gemeente Den Haag wil met de campagne Den Haag tegen Corona zorgen dat iedereen weet wat ze moeten doen om minder risico op corona te lopen. Wij hebben samen met de gemeente in drie weken een campagne in elkaar gezet van kick-off tot livegang. Iets waar alle betrokkenen trots op kunnen zijn.
De gemeente zet in de campagne gedragskennis, ervaringen uit de vier grote steden en de dagelijkse praktijk in Den Haag in om meer mensen te bereiken. In de campagne laten (on)bekende lokale helden zien hoe zij de coronaregels toepassen. Winkelen? Zo doe ik dat. Afspreken met vrienden? Zo doe ik dat. Dankzij herkenbare voorbeelden, duidelijke instructies en toegankelijk design weet iedereen wat ze moeten doen.
Toegankelijk campagnedesign
Wij waren verantwoordelijk voor het design van de campagne. Een design dat door het kleurgebruik en de ooievaar voelt als 'van Den Haag' en met middelen die door iedereen zijn te gebruiken. Op de speciale site denhaagtegencorona.nl zijn campagneposters in 8 talen en het campagnebeeld vrij te downloaden. Zo kunnen buurthuizen, supermarkten en sportclubs zelf hun eigen doelgroep informeren op de manier die bij hen past. Of ze nu Chinees, Bulgaars of Arabisch spreken. Want zo bereik je iedereen. Je komt onze campagneposters, -vlaggen en -middelen vanzelf tegen in alle stadsdelen van Den Haag; bij de tram, tijdens het boodschappen doen en onderweg op de fiets of in de auto.
Voor iedereen, door iedereen
Met onze visuals en designrichtlijnen zijn verschillende communicatiepartners van de gemeente aan de slag gegaan om de socialmediacampagne, animaties en de site te maken. En dat niet alleen; alle Hagenaars kunnen zelf aan de slag met de campagne. Zo kunnen mensen elkaar informeren en zorgen we met elkaar dat verdere verspreiding van het coronavirus wordt voorkomen. De campagne loopt enkele maanden en wordt ingezet voor alle coronagerelateerde communicatie.
Dichtbij de doelgroep
Waarom werkt deze campagne nou zo goed? Door duidelijke keuzes te maken, te kijken wat mensen nodig hebben en de boodschap voorop te stellen. Ons campagnedesign is expres 'gewoon'. Laagdrempelig design dat doet wat het moet doen en dichtbij mensen staat. Zo kan de gemeente op basis van een goede strategie de bewoners van haar stad echt van dienst zijn. Dit werkt:
- Gebruik van heldere taal, met maatwerk voor verschillende doelgroepen.
- Aansluiten op gedrag en achterliggende waarden
- Het goede voorbeeld in beeld
- Inzet van bekenden uit de wijk