Projectstijl voor baanbrekende conferentie Mind the mind now

Internationaal evenement vraagt aandacht voor geestelijke gezondheid en psychosociale hulp.

Op 7 en 8 oktober werd in Amsterdam de internationale conferentie ‘Mind the mind now’ gehouden. De conferentie stond in het teken van Mental Health & Psychosocial Support (MHPSS) in crisissituaties. Samen met EMMA Experts in Media en Maatschappij ontwikkelden wij voor het ministerie van Buitenlandse Zaken een projectstijl voor dit evenement. 

Het ministerie van Buitenlandse Zaken vroeg om een beknopte huisstijl voor ‘Mind the mind now’ die verwerkt kon worden op diverse communicatiemiddelen. Tijdens de conferentie komen internationale experts en beleidsmakers op het gebied van MHPSS in crisissituaties, bij elkaar om de noodzaak van MHPSS onder de aandacht te brengen en tot actie op te roepen.

Een eigen gezicht voor MHPSS

Opdracht was om een projectstijl te ontwerpen die de conferentie een eigen gezicht geeft binnen de kaders van de Rijkshuisstijl. Het projectlogo visualiseert het doel en de kern van ‘Mind the mind now’: geestelijke gezondheid en psychosociale ondersteuning. Het logo is een stilering van de hersenen en tegelijkertijd refereert het ontwerp aan een boom als symbool voor groei en herstel, een thema dat centraal staat bij MHPSS. De vertakkingen staan voor het internationale netwerk van landen en organisaties die betrokken zijn bij de verbetering van de MHPSS-kwestie. De diversiteit en flexibiliteit van de menselijke geest is terug te zien in het kleurrijke aspect van het logo, met een hart van Nederlands rood-wit-blauw. De frisse kleuren geven de stijl een positieve uitstraling.

Projectstijl binnen de Rijkshuisstijl

De rijkshuistijlletter wordt gebruikt in de typografie. Daarnaast kozen we een modern, opvallend en positief kleurenpalet dat aansluit bij de Nederlandse kernwaarden open, vindingrijk en inclusief. De stijl biedt zowel grafisch als fotografisch veel mogelijkheden zodat alle uitingen uitstekend kunnen worden vormgegeven. Alle Nederlandse ambassades kregen, in de vorm van een toolkit met door ons opgestelde richtlijnen en middelen, handvatten om zelf over de conferentie te communiceren. 

Event-aankleding en promotiemateriaal 

Het KIT: Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam, vormde de locatie van de tweedaagse conferentie. We ontwierpen de aankleding van de entree en ruimtes, programmering voor de narrowcasting-schermen, aankleding van het podium, een perswand, de bewegwijzering en een drie meter hoge houten uitvoering van het logo als eyecatcher in de marmeren entreehal. Ook verwerkten we de stijl in een goodiebag die werd uitgedeeld aan de deelnemers van het congres: 500 internationale ministers en directeuren van NGO’s. De goodiebag bevatte o.a. een set van ansichtkaarten, Tony Chocolonely reep met Mind the mind now-wikkel, programmaboekje en een paper met achtergrondinformatie bij de verschillende programma-onderdelen. Het ontwerp was systematisch doorgevoerd. De vormgeving van het programma, de routing en de badges waren allen aan elkaar gekoppeld. Zo waren de verschillende breakout sessies genummerd en stonden de sessies waar men zich voor had opgegeven weergegeven op de persoonlijke badges. De kleuren uit de plattegrond correspondeerden met de kleuren op de bewegwijzering om ervoor te zorgen dat men snel en gemakkelijk de weg kon vinden. 

Live magazine

Tijdens het event maakten we ‘live’ op locatie een magazine met een inspirerend verslag in woord en beeld. Dit magazine bevatte o.a. interviews die tijdens het event werden gehouden, verslaglegging van de verschillende breakouts, kerncijfers en quotes van de dag. Ter afsluiting van de conferentie werd het magazine uitgedeeld aan alle bezoekers die daarmee een visueel samenvatting in handen kregen.

Social content

Om aandacht te genereren voor het onderwerp en de conferentie, maakten we animaties voor verschillende socialmedia-kanalen. De dynamische infographics werkten voorafgaand aan de conferentie als trigger voor de brede doelgroep en brachten kerngegevens over mentale zorg in crisissituaties in beeld. 

Over Mind the mind now

Het internationale evenement is geïnitieerd door minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Zaken om MHPSS op de internationale politieke agenda te zetten. Nederland wil hier graag een voortrekkersrol in spelen. De tweedaagse conferentie werd gehouden in het Koninklijk Instituut voor de Tropen en bracht zo’n 500 internationale ministers, hoofden van internationale organisaties en donoren samen met experts en ervaringsdeskundigen. Het evenement had een royaal randje: prinses Mabel van Oranje leidde een discussie over het belang van MHPSS en ook koningin Máxima was aanwezig op de conferentie. 

 

Over dit project

Dit project konden wij niet zonder de volgende partijen doen: KIT, PPS (productie banieren), Van Zijderveld (ruimtelijke aankleding) en Van Deventer (drukwerk incl. in 1 dag gedrukt live magazine).

Fotografie: Martijn Beekman en Patrick van den Hurk

Opdrachtgever 
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Branche 
Overheid
Producten 
Projectstijl, communicatie- en promotiemiddelen, aankleding KIT
center center

U bent hier