Slim design voor Pensioenfonds Horeca & Catering

Revitalisering corporate identity met focus op online toegankelijkheid, inclusiviteit en heldere beeldtaal

Complexe informatie toegankelijk maken is zeker in de pensioenwereld van groot belang. Niet alleen is de wereld de afgelopen tien jaar steeds digitaler geworden, maar pensioen is ook een onderwerp dat mensen voor zich uitschuiven. Het is daarom extra belangrijk om laagdrempelig, eenvoudig en slim te communiceren, op een manier die aansluit bij de doelgroep.

Eenvoudig goed geregeld

Wij zorgden voor een revitalisering van de corporate identity van Pensioenfonds Horeca & Catering. Pensioenfonds Horeca & Catering is het pensioenfonds voor de gehele horeca- en cateringbranche. Opdracht aan ons was om de revitalisering zo efficiënt mogelijk te realiseren en de focus te leggen op online toegankelijkheid, inclusiviteit en heldere beeldtaal. 

 

Strategische keuzes passend bij het merk

De oude huisstijl was verouderd en niet goed geschikt voor online communicatie. Wij legden de huisstijl in een design audit onder de loep. Hierin toetsten we of communicatiemiddelen in lijn waren met de merkwaarden en positionering. Deze analyse gaf de organisatie en ons gefundeerde argumentatie om bouwstenen van de huisstijl te restylen en communicatiemiddelen aan te passen. In verschillende workshops en sessies met een betrokken huisstijlteam werkten we aan een aantrekkelijk en slim Brand Design. We optimaliseerden het logo, bepaalden een toegankelijk kleurpalet en creëerden een herkenbare stijl voor beeldcommunicatie. De restyling van de huisstijl legden we vast in een online brandguide voorzien van templates, voorbeelden en downloads. 

 

Online beleving en beweging

De meeste mensen herkennen het, je neemt te weinig tijd om goed naar je pensioen te kijken. En toch is dat belangrijk als er iets verandert in je leven. Dan wil je goed begrijpen hoe alles in elkaar zit en het zo goed en eenvoudig mogelijk geregeld hebben. Aan ons de taak om de life-events toegankelijk te ontsluiten op de website. Allereerst verdiepten we ons in wat pensioendeelnemers nodig hebben. Dit deden we op basis van gebruikersonderzoek van het pensioenfonds en door empathy maps te maken samen met verschillende inhoudelijke experts binnen Pensioenfonds Horeca & Catering. Door al deze inzichten bij elkaar te brengen ontstond een goed beeld van waar de meeste mensen goed mee geholpen zijn.

Tweede stap was om deze inzichten om te zetten in een plan van aanpak. Zo bepaalden we zaken die het meest van waarde waren voor deelnemers, quick wins en langetermijnoplossingen. Met een goed ux-design hebben we life-events op mijnphenc.nl direct een stuk gebruiksvriendelijker ingericht en vinden mensen sneller waar ze naar op zoek zijn. Ze worden geholpen met het maken van keuzes op het juiste moment. 

We ontwikkelden daarnaast explanimation video's om complexe pensioeninformatie en -processen eenvoudig uit te leggen aan deelnemers. Is een medewerker in de horeca en catering toe aan pensioen? Dan wordt hij nu stap voor stap aan de hand genomen in het aanvragen van zijn of haar pensioen. Met onze illustratiestijl als basis en maakten we de animaties in huis. Studio Revolte zorgde voor tekst, storyboard en voice over. 

 

Jaarverslag met dynamische infographics

Ook dit jaar ontwikkelden we een online jaarverslag binnen de huidige website. Uitgangspunt: een toegankelijk samenvatting voor werkgevers en werknemers in de horeca en catering. We hebben de complexe content voor iedereen helder samengevat en voorzien van een persoonlijke tone of voice en toegankelijk taalgebruik.

Aansprekende infographics visualiseren de kerncijfers en geven ze een menselijk gezicht. Dit jaar is dynamiek en beweging toegevoegd aan de online infographics voor extra attentiewaarde en beleving. Via banners, nieuwsberichten en een e-mailnieuwsbrief per doelgroep worden stakeholders geattendeerd op de online uitgave. Zo zorgen redactie en design samen voor toegankelijke visuele communicatie. 

Over dit project

Revitalisering van de corporate identity van Pensioenfonds Horeca & Catering. Focus op online toegankelijkheid, inclusiviteit en heldere beeldtaal. De nieuwe huisstsijl is toegepast op alle online en offline communicatiemiddelen; van e-mailtrigger tot animatie en van powerpoint tot jaarverslag. 

Opdrachtgever 
Pensioenfonds Horeca & Catering
Branche 
Pensioenfonds
Producten 
Design Audit. Restyling corporate identity. Brand Design. Online design. Iconen. Animaties.
center center

U bent hier