Visuele identiteit voor Abis Group

Nieuwe huisstijl voor internationaal samenwerkingsverband

Abis Group is het internationale samenwerkingsverband van burgerluchtvaartautoriteiten uit acht Europese landen. De Abis Group is vertegenwoordigd in ICAO (International Civil Aviation Organization), dat onderdeel is van de Verenigde Naties. Elk land in de Abis Group kan zich kandidaat stellen als vertegenwoordiger van de Abis Group in ICAO. In 2019 stelt Nederland zich op als vertegenwoordiger in deze Raad. 

Internationale visuele identiteit

Abis Group vroeg Ontwerpwerk een nieuwe huisstijl te ontwikkelen als visuele vertaling van de gezamenlijke identiteit. De acht leden verenigt in Abis Group (Oostenrijk, België, Ierland, Zwitserland, Nederland, Kroatië, Portugal en Luxemburg) hebben op het eerste gezicht geen duidelijke gemeenschappelijke deler. De eerste uitdaging was dan ook het vinden van een bindende factor. Om draagvlak te creëren voor de nieuwe visuele identiteit, hebben we vertegenwoordigers van alle acht landen meegenomen in het ontwikkelproces van de visuele identiteit. Dit deden we onder andere in een workshop in samenwerking met Creatieve Koppen.

Creatieve workshop 

De oude huisstijl was niet meer representatief voor Abis Group. Zo was het oude logo, dat bestond uit 7 vlaggen, geen goede reflectie van de huidige organisatie met 8 deelnemende landen. Daarnaast oogde het ouderwets en miste het een uitstraling van expertise. Nog belangrijker was dat het geen verbindende factor had en dat was nu juist de vraag van Abis Group. Een visuele identiteit die de verschillende landen met elkaar verbindt, de organisatie sterker maakt en de Abis Group een sterkere profilering naar buiten geeft. In de creatieve sessie hebben we gezamenlijke waarden gevonden die een basis vormen voor het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl. Dit deden we door middel van intensieve analyses en verschillende creatieve werkvormen en brainstorms. Met de uitkomsten van deze sessie konden wij aan de slag met de nieuwe visuele identiteit. 

 

Visionair concept 

Uit de werksessie kwamen vier overkoepelende thema’s naar boven: Toekomst, Samen, Ambitie en Visie. Voor alle thema’s presenteerden we een visueel concept. Het concept ‘Visie’ werd gekozen als uitgangspunt voor de nieuwe visuele identiteit. Dit concept legt de focus op vooruit kijken met elkaar en het voeren van leiderschap. Bijbehorende kernwaarden zijn sustainability, innovation, open, transparant, think big, ambition, leadership.


Een verbindende huisstijl

Het beeldmerk van het nieuwe logo verwijst naar de iconische vorm van een vliegtuigraam. Dit staat voor de vooruitstrevende toekomstvisie die de leden van Abis Group met elkaar verbindt en is een directe visuele link met de burgerluchtvaart. De vorm van het beeldmerk wordt als flexibel grafisch element gebruikt. Een modern en toegankelijk lettertype geeft het woordbeeld uit het logo en de gehele visuele identiteit in print en online de juiste uitstraling. Het kleurenpalet is gebaseerd op de kleuren van de lucht aangevuld met uit elk land één kleur uit de vlag. De gedeelde visie van de leden komt terug in het combineren van kleuren in kleurverlopen. Het verloop weerspiegelt de gedeelde waarden van de deelnemende landen in de Abis Group.

Er is bewust gekozen voor een logo dat de visie en waarden van de organisatie als geheel verbeeldt en niet verwijst naar de afzonderlijke leden zelf zoals bij het oude logo. Het nieuwe logo kan daardoor nog jaren mee. Eventuele uitbreiding van de Abis Group in de toekomst is geen probleem en zal niet tot wijzigingen van het logo leiden.


Online profilering via abisgroup.org

De nieuwe visuele identiteit hebben we vervolgens ook uitgewerkt in een ontwerp voor de website. Het doel was een moderne, responsive en toegankelijke website te maken die snel duidelijkheid geeft over de Abis Group en het belang van de groep, die in omzet per tonkilometer alleen overstegen wordt door de Verenigde Staten en China. De kerngegevens voor de luchtvaart in termen van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, passagiers en vrachtvervoer worden in fraaie infographics gepresenteerd. De door ons gebouwde website bevat het laatste nieuws van de Abis Group en wordt regelmatig aangevuld met editorials.

De site is gebouwd in het open source content management systeem Drupal 8 en maakt het voor de redactie van het Abis team heel gemakkelijk om de website aan te passen en uit te breiden. Binnenkort wordt aan de site een exclusieve leden-portal toegevoegd.

center center

U bent hier