LDE wervingscampagne traineeship
Leiden-Delft-Erasmus Universities (LDE) is een strategische alliantie tussen drie Nederlandse universiteiten. Elk jaar werft LDE 18 young professionals voor een traineeship. Wij ontwikkelden een succesvolle arbeidsmarktcampagne voor de werving. Met als resultaat: het dubbele aantal sollicitanten en veel goede reacties.
Over het traineeship
Met het LDE-traineeprogramma doen net afgestudeerden 2 jaar werkervaring op in een staffunctie aan TU Delft, Universiteit Leiden en/of Erasmus Universiteit Rotterdam. De trainees werken aan uitdagende opdrachten en krijgen een uitgebreid coaching-, opleiding en intervisie programma.
Creatieve invalshoek werken bij campagne
LDE vroeg ons een nieuwe invalshoek te bedenken voor hun arbeidsmarktcommunicatie, de campagne vorm te geven, en teksten en middelen te maken. Hoe kan LDE zich onderscheiden bij de doelgroep young professionals, een groep die op sociale media al bestookt wordt met wervingscampagnes? Met die vraag gingen we aan de slag en ontwikkelden een creatieve campagne.
De vormgeving van de campagne valt direct op door de felle kleuren en heldere lijnen en vormentaal. Hierbinnen zijn foto portretten van huidige trainees gebruikt. Hun testimonials zijn essentieel onderdeel van de campagne. Deze trainees kunnen de unieke voordelen benoemen en vertellen over hun ervaringen.
Middelen voor arbeidsmarktcommunicatie
Wij ontwikkelden een set met basismateriaal met vaste look & feel om de arbeidsmarktcommunicatie voor meerdere jaren vorm te geven. Ook schreven we een kort verhaal over wat het LDE-traineeship inhoudt en waarom dit ambitieuze young professionals zal aanspreken (USB’s). Dit werkten we uit in de volgende communicatiemiddelen:
- animatie met uitleg over het LDE-trainee programma;
- serie social posts voor de werving van een nieuwe groep;
- leaflet/ poster om op te hangen in universiteitsgebouwen en bij studieverenigingen.
Succesvolle werving
Van februari tot begin mei liep de campagne en konden young professionals zich aanmelden. LDE kon rekenen op veel reacties. “We hebben het dubbele aantal verwachte sollicitanten binnengekregen, met kwalitatief heel veel goede reacties!” vertelde de programmamanager ons. Hiermee is de basis gelegd waarop LDE de komende jaren kan voortbouwen.
“Mede dankzij de door Ontwerpwerk prachtig ontworpen campagne hebben we een succesvolle werving achter de rug.”
- Maaike Snoep, programmamanager LDE Traineeship