ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Corporate rebranding en personeelsmagazine

Toonaangevend pionieren in een familiebedrijf

Allseas is een wereldwijd opererend toonaangevend bedrijf in de offshore energiemarkt. Innovatief en modern en tegelijkertijd ook een familiebedrijf in hart en nieren. Wij zorgden voor up-to-date rebranding, een verbeterde huisstijl en een hernieuwde bladformule en visueel concept voor het personeelsmagazine.

De uitdaging was om de identiteit van Allseas visueel te versterken en beter tot uiting te laten komen. Vorig jaar heeft het bedrijf een nieuwe employer branding campagne gelanceerd. De pioniersgeest van deze succesvolle offshore-aannemer werd het kloppende hart van de campagne met als pay-off: ‘Dare to Pioneer’, ontwikkeld door HollandSpoor samen met Allseas. Wij hebben hierop voortgebouwd en hebben de bestaande stijl, het logo en andere visuele elementen grondig onder de loep genomen. Ook hebben we Smalltalk, het personeelsmagazine, een totaal nieuwe look gegeven.

Merkkompas

In een werksessie met het team van Allseas hebben we de vernieuwde merkidentiteit geëvalueerd en vastgelegd in een merkkompas. Dit geeft richting aan de ontwikkeling en uitstraling van het merk. Alle essentiële elementen zoals missie, visie, tone of voice en merkbeloften zijn beknopt samengevat. Allseas is als merk een ware Pionier. De geest van 'pionieren' komt tot uiting in zowel de inhoud als de uitstraling van alle Allseas communicatie. Vandaar de slogan: 'Durf te pionieren'.

We are pioneers in heart and soul. In a world that is changing more than ever, we are constantly finding new ways to enable and deploy ground-breaking advances in the offshore energy market. That’s the way we’ve always done it.

Design audit

In een design audit hebben we getoetst in hoeverre de communicatie-uitingen aansluiten bij de merkidentiteit en positionering van Allseas. Wat vertelt het design, het logo, het beeld, de typografie en de grafische stijl? Conclusie: er was een eigentijds merkdesign nodig. Ook ontbrak een integrale huisstijl voor crossmediale communicatie. Het merkkompas en de design audit vormde de basis voor de designstrategie. We creëerden een betere profilering en focus door restyling van het logo, ontwikkeling van het brand design en het ontwerp van het personeelsmagazine en alle communicatie-uitingen.

Logo: eerbetoon aan het basisontwerp

Het logo, oorspronkelijk ontworpen door de designer Jelle van der Toorn Vrijthoff, bestaat al bijna 40 jaar. Van dit krachtige ontwerp (herkenbaar en onderscheidend) hebben we de essentie behouden. Destijds was het logo alleen geschikt voor print, maar nu hebben we het ook geoptimaliseerd voor online toepassingen. We hebben het grijze woordbeeld vervangen door contrastrijk donkerblauw en het letterbeeld strakgetrokken, zo is het ook online optimaal leesbaar. Het logo is meer in balans en heeft nu een nieuwe stevige basis voor de toekomst. Zo evolueert de stijl van krachtig naar onverwoestbaar. Precies zoals het  bedrijf zijn ‘legacy’ respecteert en voortbouwt op het bestaande, terwijl het zichzelf vernieuwt.

Huisstijl: vormentaal, offshore en onshore kleurenpalet

Als aanvulling op het logo hebben we een passende coporate branding ontwikkeld. De opvallende hoek die in het logo wordt gebruikt, komt ook terug in de vormentaal van de huisstijl. Het draait allemaal om ‘pushing the boundaries’: het grensverleggende karakter van Allseas. Het kleurenpalet is uitgebreid met een reeks onshore- en offshorekleuren. Deze uitbreiding versterkt de positionering en biedt de mogelijkheid om datagedreven te communiceren in een heldere en consistente stijl.

Huisstijl: fotografie

De kernactiviteiten van Allseas lenen zich uitstekend voor opvallende fotografie: indrukwekkende schepen en geavanceerde technologie spreken direct tot de verbeelding. In al onze communicatie willen we de mensen achter de technologie in beeld brengen. Dit komt volledig tot uiting in onze fotografierichtlijnen. Door onverwachte composities en perspectieven vanuit kikker- of vogelperspectief te gebruiken, brengen we de mensen en hun werk nog beter naar voren. Onze medewerkers worden in actieve poses gefotografeerd, dicht op de huid, en de focus ligt op hen. Niet alleen de technologie zelf is belangrijk, maar ook de context, de omgeving en de mensen die ermee werken. De portretten stralen het pioniersgevoel uit, zichtbaar in hun blik en houding: dynamisch, open, vooruitstrevend, trots!

De nieuwe stijl omarmt onze pioniersgeest en grensverleggende identiteit met dynamische vormen en kleuren die ons onderscheidt als offshore partner en werkgever.
Jeroen Hagelstein, hoofd communicatie Allseas

Personeelsmagazine: bladformule en vormgeving

Smalltalk is hét personeelsblad van Allseas. Het verbindt wereldwijd alle medewerkers met elkaar en met de organisatie, en versterkt het gevoel van trots op hun werk. Samen met het communicatieteam van Allseas hebben we in twee intensieve sessies een nieuwe bladformule ontwikkeld. We hebben de doelstellingen, doelgroepen en behoeften van de lezers verkend en de fundamenten van het blad vastgelegd. Daarnaast hebben we samen nieuwe rubrieken en redactionele richtlijnen bedacht. Hierbij hebben we een bijpassend visueel concept ontwikkeld.

De vormgeving van het magazine kenmerkt zich door een uitnodigende en leesbare opmaak, met veel ruimte voor beeld, heldere typografie, een vast grafisch element en subtiele kleuraccenten.

De typografie maakt gebruik van stevige titels en opvallende streamers. Om een samenhangend geheel te creëren, wordt er geïnspireerd op zeekaarten een vast grafisch element in de vorm van een vierkant gebruikt. Om een duidelijk onderscheid te maken tussen de verschillende rubrieken en artikelen, wordt er gebruik gemaakt van achtergrondkleuren. Deze kleuren helpen lezers om de verschillende onderdelen gemakkelijk te herkennen.

Er is ruimte gecreëerd voor grote foto's en illustraties naast de teksten. De medewerkers zijn op stoere wijze gefotografeerd in hun dynamische werkomgeving, waardoor een levendige sfeer ontstaat. In het midden katern van het magazine is er altijd een grote fotospread te vinden die hoogwaardige technologie of een baanbrekend aspect van Allseas belicht.

Het personeelsblad verschijnt vier keer per jaar in een oplage van ruim 1500 exemplaren. Het magazine wordt ook als PDF online geplaatst op het intranet van Allseas. Het eerste exemplaar van Smalltalk in de nieuwe stijl rolde op 6 juli van de drukpers.

Set communicatiemiddelen

In het komende jaar werken we samen met het communicatieteam aan de verdere implementatie van de nieuwe huisstijl in alle communicatiemiddelen, zoals een set iconen, social media templates, een correspondentieset, brochures en PowerPoint- en Word-templates.