Den Haag op weg naar een aardgasvrije toekomst
Campagne voor energietransitie
Den Haag wordt een aardgasvrije stad. In de toekomst gebruikt iedereen alleen nog schone energie voor de verwarming, het water uit de kraan en het koken. Een flinke opgave die de komende jaren steeds concreter wordt. In opdracht van de gemeente Den Haag ontwikkelden wij een campagne die Hagenaars bewust maakt van deze overstap en hen activeert om een steentje bij te dragen aan een aardgasvrije toekomst.
Onderzoek als basis voor een effectieve campagnestrategie
Het is een uitdaging om een doelstelling voor de toekomst onder de aandacht te brengen. Gelukkig zijn veel mensen al bezig met het verduurzamen en isoleren van hun huis. De gemeente heeft al veel onderzoek gedaan naar hoe inwoners aankijken tegen de energietransitie en wat zij belangrijke onderwerpen vinden. Zo staan de meeste Hagenaars positief tegenover het verduurzamen van hun huis en zien ze de voordelen van de energietransitie. Tegelijkertijd is het lastig te overzien wat aardgasvrij wonen nou precies betekent. Ook hebben mensen behoefte aan meer inzicht in de kosten, maatregelen en ondersteuning. Deze, en meer inzichten, gebruikten we als basis voor de overkoepelende campagnestrategie. Om mensen in Den Haag te informeren over wonen zonder aardgas biedt de gemeente overzicht van informatie, acties en subsidies op deze pagina.
Aardgasvrij koken, verwarmen en afwassen
Voor deze eerste campagne ligt de focus op de boodschap dat iedereen uiteindelijk aardgasvrij gaat koken, verwarmen en afwassen. Dit maken we meteen ook beeldend door bijbehorende fotografie van huiselijke situaties te gebruiken. In de call to action activeren we Hagenaars om naar de website van de gemeente te gaan om te checken wat je nu al kunt doen ter voorbereiding op de overstap naar schone energie. Daarmee ben je al ‘Groen bezig’!
In de campagnes die de komende jaren volgen geven we steeds concretere handelingsperspectieven en informeren we over kosten, subsidies en ondersteuning. Ook communiceren we steeds meer wijkgericht op basis van de plannen van de gemeente in deze gebieden.
Online campagne
We maakten korte filmpjes met straatinterviews waarin inwoners van Den Haag vertellen hoe zij zich voorbereiden op aardgasvrij wonen. Zo geven we praktische tips en laten we zien dat al veel stadgenoten bezig zijn met het verduurzamen van hun huis. Daarnaast ontwierpen we geanimeerde en statische social media posts en advertentie banners voor diverse online media. Deze informeren de doelgroep en moedigen hen aan om naar de website te gaan om meer te weten te komen over aardgasvrij wonen.
Posters in de stad
Tot slot maakten we opvallende posters die strategisch zijn geplaatst op drukke plekken in de stad en in de wijken waar de boodschap het meest effect heeft.