ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Een zorgvuldig merkverhaal en nieuwe stijl

Rijksrecherche

Rebranding Rijksrecherche

Een eerlijke overheid is onmisbaar voor onze samenleving. De Rijksrecherche speelt hierin een belangrijke rol met zorgvuldig onderzoek. In opdracht van de opsporingsdienst ontwikkelden wij een passende rebranding. Van een helder  merkverhaal tot een vernieuwde huisstijl met aansprekende communicatiemiddelen. In 2022 bestaat de Rijksrecherche 125 jaar, een mooie aanleiding het vernieuwde gezicht te presenteren.

Klant
Rijksrecherche
Sector
Overheid

De rechercheurs van de Rijksrecherche sporen ernstig strafbaar gedrag door ambtenaren en bestuurders op. Daarnaast doen zij altijd onderzoek bij schietincidenten of ander geweldgebruik door de politie met zwaargewonde of dodelijke slachtoffers als gevolg. De Rijksrecherche heeft een onpartijdige positie onder de hoogste leiding van het Openbaar Ministerie.

Wij kregen de opdracht de positionering en huisstijl op te frissen en een helder merkverhaal te ontwikkelen voor de organisatie.

Een sterke en herkenbare visuele identiteit past bij de ambities van de Rijksrecherche. Ontwerpwerk heeft een helder merkverhaal ontwikkeld en de huisstijl gerevitaliseerd. Een prettige samenwerking met een mooi resultaat!
Marieke Papa, communicatieadviseur Rijksrecherche

Werksessies over positionering en merkkarakter

In een aantal online werksessies zijn we samen met de Rijksrecherche in het DNA van de organisatie gedoken om de nieuwe positionering scherp te stellen. Ook hebben we een stakeholder-analyse gemaakt op grond van een praktijkcase.

Samen met mensen van de Rijksrecherche heb ik het werkproces doorgelopen aan de hand van een praktijkcase: wat is voor welke doelgroepen op welk moment belangrijk om van de werkwijze te weten? Dat bracht veel inzicht.
Irene Hoogland, merkstrateeg

Het design: onafhankelijk en verbonden aan de Rijksoverheid

Het nieuwe logo is een revitalisering van het bestaande logo: modern en toegankelijk. Het logo bestaat uit een beeldmerk en een woordbeeld: Rijksrecherche. Het beeldmerk is een gestileerde R die door zijn vorm en kleur een dieptewerking krijgt. Dit symboliseert het onderzoekende karakter van de Rijksrecherche. De stevige typografie bekrachtigt de onafhankelijke positie van de Rijksrecherche.

Van brandguide tot nieuw webdesign

Op basis van het nieuwe merkkompas hebben we een nieuwe huisstijl ontwikkeld met logo en onderscheidende visuals. Dit hebben we vastgelegd in een brandguide / stijlgids en toegepast in diverse middelen zoals infographics en een signalenkaart. Daarnaast hebben we een vernieuwde stijl voor de website (in PRO) ontworpen.

Afbeelding
rebranding_rijksrecherche_website_desktop_1_ontwerpwerk.png

 

Afbeelding
Huisstijl Rijksrecherche op website en mobile devices
Huisstijl Rijksrecherche op website en mobile devices