

Een eerlijke overheid is onmisbaar voor onze samenleving. De Rijksrecherche speelt hierin een belangrijke rol met zorgvuldig onderzoek. In opdracht van de opsporingsdienst ontwikkelden wij een passende rebranding. Van een helder merkverhaal tot een vernieuwde huisstijl met aansprekende communicatiemiddelen. In 2022 bestaat de Rijksrecherche 125 jaar, een mooie aanleiding het vernieuwde gezicht te presenteren.
De rechercheurs van de Rijksrecherche sporen ernstig strafbaar gedrag door ambtenaren en bestuurders op. Daarnaast doen zij altijd onderzoek bij schietincidenten of ander geweldgebruik door de politie met zwaargewonde of dodelijke slachtoffers als gevolg. De Rijksrecherche heeft een onpartijdige positie onder de hoogste leiding van het Openbaar Ministerie.
Wij kregen de opdracht de positionering en huisstijl op te frissen en een helder merkverhaal te ontwikkelen voor de organisatie.
In een aantal online werksessies zijn we samen met de Rijksrecherche in het DNA van de organisatie gedoken om de nieuwe positionering scherp te stellen. Ook hebben we een stakeholder-analyse gemaakt op grond van een praktijkcase.
Het nieuwe logo is een revitalisering van het bestaande logo: modern en toegankelijk. Het logo bestaat uit een beeldmerk en een woordbeeld: Rijksrecherche. Het beeldmerk is een gestileerde R die door zijn vorm en kleur een dieptewerking krijgt. Dit symboliseert het onderzoekende karakter van de Rijksrecherche. De stevige typografie bekrachtigt de onafhankelijke positie van de Rijksrecherche.
Op basis van het nieuwe merkkompas hebben we een nieuwe huisstijl ontwikkeld met logo en onderscheidende visuals. Dit hebben we vastgelegd in een brandguide / stijlgids en toegepast in diverse middelen zoals infographics en een signalenkaart. Daarnaast hebben we een vernieuwde stijl voor de website (in PRO) ontworpen.