Fonds 1818 verrijkt de buurt
Maatschappelijke campagne bereikt nieuwe doelgroep
In 2018 viert Fonds 1818 haar verjaardag en wie jarig is, trakteert. Het fonds dat donaties geeft voor maatschappelijke projecten in de regio, trakteert ook met kennis met de jubileumcampagne ‘Verrijk je Buurt’.
Verrijk je Buurt is opgezet om de projecten die normaal gesproken niet van de grond komen, op weg te helpen. Wij helpen Fonds 1818 om dichter bij hun doelgroep te komen door o.a. inspiratiecafés te organiseren, tools te ontwikkelen om mensen verder te brengen en een inspirerende website te maken om zo de doelstelling van 200 projectaanvragen te bewerkstelligen.
Voor iedereen toegankelijk
Fonds 1818 wil toegankelijk zijn voor iedereen en daarom hebben wij samen met communicatiebureau Winkelman en Van Hessen, de campagne ‘Verrijk je Buurt’ bedacht en ontwikkeld. Het doel van de campagne is het verwezenlijken van maatschappelijke projecten. Er zijn veel mensen met ideeën om een buurt leuker of beter te maken maar deze komen niet altijd van de grond. Om hier verandering in aan te brengen helpt Fonds 1818 door een laagdrempelig en toegankelijk vermogensfonds te zijn. Het doel was 200 aanvragen voor het einde van het jaar 2018, in juni van dit jaar was dit aantal al bereikt.
Inspiratiecafé
Fonds 1818 komt tijdens zogeheten inspiratiecafés naar de mensen toe. Op verschillende plekken in de regio worden avonden georganiseerd om kennis over te brengen en begeleiding te bieden. Er worden workshops gehouden en mensen krijgen persoonlijk advies en hulp bij het indienen van een projectvoorstel. Na afloop van zo’n avond krijgen de bezoekers van het café tools mee om verder te kunnen. Daarnaast biedt het fonds ook verdere sturing en begeleiding bij het maken van een projectvoorstel. De door ons ontworpen cadeaubox zit vol handige tools om aan de slag te kunnen. Zoals een grote planner, workshopkaarten die je helpen brainstormen, folders, ansichtkaarten zodat je de buren kunt uitnodigen om mee te denken en meer.
In totaal staan er 27 cafés op de planning. Tijdens deze avonden worden er tasjes uitgedeeld met allemaal hulpmiddelen waarmee mensen thuis verder kunnen met de projectvoorstellen. Van deze tassen waren er in juni al bijna 1000 uitgedeeld.
De rode draad
De verschillende uitingen hebben een herkenbare stijl. De jubileumstijl, tevens door ons ontworpen, is verwerkt in alle uitingen van Verrijk je Buurt. De rode kleur, uit de huisstijl van Fonds 1818, staat centraal en wordt gecombineerd met karton. Dit stimuleert de gedachte dat de ideeën die er zijn nog uitgewerkt moeten worden. Het concept is er, maar de uitwerking moet nog gevormd worden, net als bij elk beginnend knip- en plakwerk. Alle uitingen zijn zo ontworpen dat ze het indienen van nieuwe ideeën stimuleren bij elke doelgroep, van jong tot oud.
De campagnefoto’s zijn zorgvuldig uitgewerkt. Een van de hoofddoelen was om diverse doelgroepen aan te spreken. Vandaar dat de beelden zijn geschoten bij doelgroepen van jong tot oud. Op de foto’s worden mogelijke projectideeën uitgebeeld. De foto's zijn bedoeld als leidraad om te laten zien welke voorstellen er ingediend kunnen worden. De buurtbewoners zijn op de gevoelige plaat gezet in de eigen buurt, hier ontstaan de ideeën en worden ze realiteit. Elk beeld bevat ook een illustratie die het te realiseren doel uitbeeldt. Op de foto’s zie je altijd drie mensen; een initiatiefnemer mét mede-initiatiefnemers, want de beste ideeën bedenk je samen.
Fotografie door Mark David
Online inspiratie
Je kan je op de site www.verrijkjebuurt.nl laten inspireren door andere projecten, aanvullende informatie vinden, een toolbox opvragen of bekijken wanneer Fonds 1818 bij jou in de buurt komt voor een van de inspiratiecafés.
Resultaat
Nadat de Verrijk je Buurt tour voorbij was, is er een balans opgemaakt. In oktober waren er 310 buurtprojecten binnengekomen, dat zijn er 110 meer dan de beoogde 200 voorstellen. 135 initiatieven kwamen uit Den Haag. De ideeën konden tot 31 december ingediend worden.
Fonds 1818 festival
Op 9 juni vond het Fonds 1818 festival plaats bij de Grote Kerk in Den Haag. Dit feest met verschillende activiteiten voor jong en oud, was de gelegenheid om alle betrokkenen van Fonds 1818 in het zonnetje te zetten. Tijdens deze dag heeft het fonds 20 cheques t.w.v. € 18.000,18 uitgereikt aan 19 gemeenten en Madurodam. Voor dit festival hebben wij meerdere campagne-uitingen in een feestelijke stijl ontworpen. Daarnaast ontwierpen wij ook de aankleding van het festival, zoals de plattegrond en de polsbandjes. De Fonds 1818 tram voorbij zien komen? Of één van de informatiezuilen gespot? Ook de posters die door heel Den Haag te zien waren, zijn door ons ontworpen.