ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Groen bezig

Overkoepelend duurzaam campagneconcept

Voor de gemeente Den Haag ontwikkelden wij ‘Groen Bezig’, een overkoepelende campagne die alle duurzame initiatieven en thema’s binnen de stad met elkaar verbindt. Of het nu gaat om energietransitie, circulaire economie of vergroening, deze campagne zorgt voor één herkenbare boodschap die inwoners, ondernemers en initiatieven inspireert en activeert om samen aan de slag te gaan met duurzaamheid.

Klant
Gemeente Den Haag
Sector
Overheid

Met een heldere visuele identiteit en consistente communicatie maakt ‘Groen Bezig’ duurzaamheid toegankelijk en concreet. Door verschillende thema’s onder één paraplu te brengen, versterken we de samenhang binnen de gemeente en vergroten we de betrokkenheid van de stad.

Onderzoek als basis voor effectieve campagnestrategie 

Het is een uitdaging om een doelstelling voor de toekomst onder de aandacht te brengen. De gemeente heeft al veel onderzoek gedaan naar hoe inwoners aankijken tegen de energietransitie en wat zij belangrijke onderwerpen vinden. Zo staan de meeste Hagenaars positief tegenover het verduurzamen van hun huis en zien ze de voordelen. Tegelijkertijd is het lastig te overzien wat aardgasvrij wonen nou precies betekent. Ook hebben inwoners behoefte aan meer inzicht in de kosten, maatregelen en ondersteuning. Deze, en meer inzichten, gebruikten we als basis voor de overkoepelende campagnestrategie.

Langlopende campagne voor energietransitie

Voor deze eerste campagnes ligt de focus op de boodschap dat iedereen uiteindelijk op schone energie gaat koken, verwarmen en afwassen. Dit maken we meteen ook beeldend door bijbehorende fotografie van huiselijke situaties te gebruiken. In de call to action activeren we Hagenaars om naar de website van de gemeente te gaan om te checken wat je nu al kunt doen ter voorbereiding op de overstap naar schone energie. Daarmee ben je al ‘Groen bezig’! 

In de campagnes die de komende jaren volgen geven we steeds concretere handelingsperspectieven en informeren we over kosten, subsidies en ondersteuning. Ook communiceren we steeds meer wijkgericht op basis van de plannen van de gemeente in deze gebieden.

gemeente den haag campagne energietransitie op een tramhokje
Titel

Den Haag op weg naar schone energie

man met trui met logo haagse klimaatweek
Titel

Week vol duurzame inspiratie: Haagse Klimaatweek

haags klimaat akkoord

Expositie Haags Klimaatakkoord