ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Houd boeven buiten en beleef een zorgeloze zomer!

Campagne inbraakpreventie en zomerdoeboek voor Rotterdammers

header houd boeven buiten

Gemeente Rotterdam zet zich in om High Impact Crimes Campagne (HIC), zoals woninginbraken laag te houden in de stad. Preventie is een van de pijlers in het beleid. Wij ontwikkelden een campagne om Rotterdammers te bereiken met waardevolle preventietips. Maar dat is niet alles! We hebben ook een fantastisch zomerdoeboek gemaakt, boordevol kleurrijke illustraties, handige tips, leuke puzzels en zelfs een spannend bordspel.

Klant
Gemeente Rotterdam
Sector
Overheid

Het veilig weg zomer doeboek voor kinderen

Tijdens de zomer trekken veel Rotterdammers eropuit, en dit is het perfecte moment om hen bewust te maken van wat ze zelf kunnen doen om woninginbraken te helpen voorkomen. De gemeente wil hier ook kinderen bij betrekken, uiteraard op een speelse en toegankelijke manier. Daarom hebben we een gloednieuw zomerdoeboek ontworpen, vol met creatieve puzzels en andere leuke activiteiten. Zo kunnen kinderen door het hele boek heen op zoek naar verstopte boeven. En er is een certificaat voor de ‘meesterboevenvangers’. Onze ontwerpers hebben een prachtig boek gecreëerd dat in de zomervakantie wordt verspreid onder kinderen in de Rotterdamse stadsparken.

Afbeelding
campagne houd boeven buiten de deur

Campagne preventie woninginbraak

De gemeente heeft ons gevraagd om een nieuwe, creatieve benadering te bedenken voor de #rotterdaminbraakvrij-campagne. De focus ligt op het Zomeroffensief en het Donkere Dagen offensief. Het Zomeroffensief gaat van start op 8 juli 2023. Onze opdracht was als volgt:

  • Ontwikkel een nieuwe pay-off en pakkende campagnestijl /vormgeving die breed inzetbaar is en de basis vormt voor de komende jaren.
  • Zorg ervoor dat de nieuwe stijl perfect aansluit bij de belangrijkste boodschap over inbraakpreventie en tegelijkertijd de Rotterdammers aanspreekt.

Visie en aanpak

Wij hebben een campagne ontwikkeld op basis van de volgende strategie:

  • Houd het simpel en focus op het handelingsperspectief van bewoners, geef directe praktische en haalbare tips die het gevoel van vertrouwen versterken.
  • Maak de boodschap visueel; illustraties en iconen zijn gemakkelijker te begrijpen en trekken meer aandacht dan lappen tekst. We weten uit ervaring dat duidelijke visuele communicatie beter blijft hangen bij mensen. We hebben leuke gadgets ontworpen, zoals een kleurrijk fietszadelhoesje dat je eraan herinnert om drie belangrijke handelingen te verrichten voordat je van huis gaat.
  • Vind de juiste balans tussen informatieverstrekking en het gevoel van veiligheid. Te veel informatie kan mensen juist onveiliger laten voelen. Daarom heeft de gemeente zorgvuldig gekozen welke wijken en plekken te benaderen met deze boodschap. Van stadsdeelpagina's, sociale media en buurtkrantjes tot digitale muurkranten en meer. Met een persoonlijke benadering is er ruimte voor bewoners om vragen te stellen en hun zorgen te uiten. De gemeentelijke bakfiets met voorlichter staat hiervoor klaar.

     

De creatieve insteek die indruk maakt

We hebben een direct duidelijke slogan bedacht: 'Houd boeven buiten'. Daarnaast hebben we een stijl ontwikkeld, waarin een 'huis' centraal staat als vormelement. Dit creatieve concept heeft de volgende kenmerken:

  • Het creëren van algemeen bewustzijn. Door de boodschap letterlijk aan de vorm te koppelen, begrijp je meteen waar het over gaat.
  • Het 'huis' als herhalend element verbindt alle uitingen met elkaar. Eenvoud in vorm en boodschap houdt het geheel luchtig, vriendelijk en toegankelijk.

We hebben een pakkende 3D-animatie voor de website en sociale media ontwikkeld, waarmee we de belangrijkste preventietips op een bondige en krachtige manier overbrengen.

Pre-testen bij de doelgroep

Omdat we uit ervaring weten dat dit waardevolle inzichten oplevert, hebben we een pre-test gedaan van het creatieve concept. Uit straatinterviews in Noord en Zuid bleek dat het concept de doelgroep aansprak. Bovendien gaven de respondenten duidelijk de voorkeur aan kleurrijke illustraties. Op basis van deze feedback hebben we het concept verder verfijnd.

Ontwerpwerk is er in geslaagd al onze wensen en bevindingen uit eerder onderzoek toe te passen in de ontwerpen. De campagne en materialen zijn leuk, dynamisch en duidelijk. Hiermee kunnen we met frisse energie onze offensieven draaien met nog beter bereik
Esther van de Watering, Beleidsadviseur High Impact Crime, Gemeente Rotterdam
Afbeelding
campagne_houdboevenbuiten_bakfiets_gemeenterotterdam_ontwerpwerk.png

Animaties en andere campagne-uitingen

In onze nieuwe campagnestijl hebben we een reeks materialen ontwikkeld. Denk aan een opvallende 3D-animatie voor de website en sociale media, een poster, ansichtkaarten en advertenties voor huis-aan-huisbladen. Daarnaast hebben we ook de gemeentelijke bakfiets aangekleed met bedrukking, banieren en vlaggen. En natuurlijk hebben we gave gadgets gemaakt, zoals het kleurrijke fietszadelhoesje.