Indisch geheugen voor de toekomst
Rebranding Indisch Herinneringscentrum
Het Indisch Herinneringscentrum is één van de vijf nationale herinneringscentra van de Tweede Wereldoorlog. Het biedt een plek waar je het Indisch verleden leert kennen en waar verschillende generaties elkaar ontmoeten. De verbinding tussen het verleden en de toekomst staan centraal in de nieuwe visuele identiteit die wij voor deze bijzondere organisatie ontwierpen.
Wij wonnen goud met betekenisvolle rebranding voor Indisch Herinneringscentrum op de International Creative Media Awards! Dank aan het Indisch Herinneringscentrum, die vernieuwing omarmde en ons aanmoedigde onze creativiteit optimaal te benutten.
Karakteristieke merkbeleving
Het Indisch Herinneringscentrum viert dit jaar haar 15-jarig bestaan. Ook de huisstijl gaat al zo lang mee en paste niet goed meer bij de organisatie. Samen met de directeur en medewerkers doken we in de ambities en strategische koers van de organisatie. En verdiepten we ons in de bestaande en nieuw aan te trekken doelgroepen. Aan de hand van een archetype-sessie bepaalden we welk karakter het beste bij het DNA van het Indisch Herinneringscentrum past. Het resultaat: een aangescherpte positionering en merkkarakter, verwoord in een krachtig merkverhaal. De basis voor een vernieuwde merkbeleving waarin de unieke rol van verbinder en inspirator tot uiting komt.
Bewogen verbindingen
Het logo van het Indisch Herinneringscentrum verbindt Nederland (linksboven) met Nederlands-Indië (rechtsonder). De golvende lijn speelt de hoofdrol in de nieuwe stijl en visualiseert de reis die tussen beide landen is afgelegd. Soms letterlijk, zeker bij vorige generaties, maar steeds vaker online of in archieven, door jongere generaties die op zoek zijn naar hun roots. Deze reis was en is een bron voor herinneringen en verhalen. Het Indisch Herinneringscentrum zorgt ervoor dat deze verhalen verteld blijven worden.
Vormentaal
De vormentaal van de huisstijl sluit aan bij de verbinding die ook in het logo te zien is en de rijke verhalen die eruit voortkomen. Elk verhaal is anders. Soms overlappen verhalen elkaar, een andere keer vult het ene verhaal het andere aan. De verschillende verhalencombinaties vormen de kern van een flexibele vormentaal. Een vormentaal die een duidelijk statement kan maken, maar net zo eenvoudig een stap terug kan doen en het beeld kan laten spreken.
Kleur en contrast
De diversiteit aan herinneringen aan een kleurrijk land zien we terug in de frisse, krachtige kleuren in de huisstijl van het Indisch Herinneringscentrum. Tegenover deze kleurrijkheid staat het gebruik van zwart en wit. Door teksten en arcering in zwart of wit te plaatsen onderstrepen we het contrast in de verhalen, zowel in letterlijke zin (toegankelijkheid voor een brede doelgroep) als figuurlijke zin (veel verschillende ervaringen, vaak in sterk contrast met elkaar.
Typografie
Voor de huisstijl wordt het lettertype NOI Grotesk gebruikt van de Zwitserse Studio Feixen. Deze letter is op het eerste gezicht vrij zakelijk, maar onderscheidt zich door kleine inkepingen (zogenoemde inktraps) en afgeronde onderkast-letters. Die twist visualiseert het open en inspirerende karakter van de organisatie.
Audiologo: het geluid van het IHC
De nieuwe visuele identiteit is niet alleen te zien, maar ook te horen. De typerende kenmerken van de organisatie hebben we gevangen in een audiologo, waarin traditionele gamelan-instrumenten een melodie spelen in een westerse toonladder. Aangevuld met een soundscape waarin de reis letterlijk terugkomt in de vorm van oceaangeluiden.
Beeld
Fotografie is een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit. Voor de beeldbepalende fotografie hebben wij richtlijnen ontwikkeld, zodat er een eenduidige beeldstijl ontstaat. De connectie tussen mensen is hierin leidend. Zo laten we zien dat verbinding, ontmoeting en samen herinneren bij het Indisch Herinneringscentrum centraal staan.
Online brandguide
De identiteit van het Indisch Herinneringscentrum komt tot uitdrukking in alles wat de organisatie doet: in het gedrag, de tone of voice en de visuele identiteit. Al deze onderdelen vind je overzichtelijk terug in de online brandguide. De huisstijl richtlijnen en inspirerende voorbeelden in de brandguide ondersteunen bij het maken van communicatiemiddelen in de juiste toon en stijl, zodat ze bijdragen aan een sterk, herkenbaar merk.
De nieuwe visuele identiteit werd geïntroduceerd tijdens het 15-jarig Lustrumfeest op 19 november 2022.
Fotograaf rechterfoto: Kevin Kwee.