ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Indisch geheugen voor de toekomst

Rebranding Indisch Herinneringscentrum

Nieuwe huisstijl Indisch Herinneringscentrum

Het Indisch Herinneringscentrum is één van de vijf nationale herinneringscentra van de Tweede Wereldoorlog. Het biedt een plek waar je het Indisch verleden leert kennen en waar verschillende generaties elkaar ontmoeten. De verbinding tussen het verleden en de toekomst staan centraal in de nieuwe visuele identiteit die wij voor deze bijzondere organisatie ontwierpen. 

Klant
Indisch Herinneringscentrum
Sector
Cultuur & Educatie
Non-profit

Met het vernieuwde merk treedt het Indisch Herinneringscentrum naar buiten als een open, moderne organisatie die zich richt op nieuwe generaties. 

Karakteristieke merkbeleving 

Het Indisch Herinneringscentrum viert dit jaar haar 15-jarig bestaan. Ook de huisstijl gaat al zo lang mee en paste niet goed meer bij de organisatie. Samen met de directeur en medewerkers doken we in de ambities en strategische koers van de organisatie. En verdiepten we ons in de bestaande en nieuw aan te trekken doelgroepen. Aan de hand van een archetype-sessie bepaalden we welk karakter het beste bij het DNA van het Indisch Herinneringscentrum past. Het resultaat: een aangescherpte positionering en merkkarakter, verwoord in een krachtig merkverhaal. De basis voor een vernieuwde merkbeleving waarin de unieke rol van verbinder en inspirator tot uiting komt.

Bewogen verbindingen 

Het logo van het Indisch Herinneringscentrum verbindt Nederland (linksboven) met Nederlands-Indië (rechtsonder). De golvende lijn speelt de hoofdrol in de nieuwe stijl en visualiseert de reis die tussen beide landen is afgelegd. Soms letterlijk, zeker bij vorige generaties, maar steeds vaker online of in archieven, door jongere generaties die op zoek zijn naar hun roots. Deze reis was en is een bron voor herinneringen en verhalen. Het Indisch Herinneringscentrum zorgt ervoor dat deze verhalen verteld blijven worden. 

Vormentaal 

De vormentaal van de huisstijl sluit aan bij de verbinding die ook in het logo te zien is en de rijke verhalen die eruit voortkomen. Elk verhaal is anders. Soms overlappen verhalen elkaar, een andere keer vult het ene verhaal het andere aan. De verschillende verhalencombinaties vormen de kern van een flexibele vormentaal. Een vormentaal die een duidelijk statement kan maken, maar net zo eenvoudig een stap terug kan doen en het beeld kan laten spreken. 

Kleur en contrast 

De diversiteit aan herinneringen aan een kleurrijk land zien we terug in de frisse, krachtige kleuren in de huisstijl van het Indisch Herinneringscentrum. Tegenover deze kleurrijkheid staat het gebruik van zwart en wit. Door teksten en arcering in zwart of wit te plaatsen onderstrepen we het contrast in de verhalen, zowel in letterlijke zin (toegankelijkheid voor een brede doelgroep) als figuurlijke zin (veel verschillende ervaringen, vaak in  sterk contrast met elkaar.  

Typografie 

Voor de huisstijl wordt het lettertype NOI Grotesk gebruikt van de Zwitserse Studio Feixen. Deze letter is op het eerste gezicht vrij zakelijk, maar onderscheidt zich door kleine inkepingen (zogenoemde inktraps) en afgeronde onderkast-letters. Die twist visualiseert het open en inspirerende karakter van de organisatie. 

Audiologo: het geluid van het IHC 

De nieuwe visuele identiteit is niet alleen te zien, maar ook te horen. De typerende kenmerken van de organisatie hebben we gevangen in een audiologo, waarin traditionele gamelan-instrumenten een melodie spelen in een westerse toonladder. Aangevuld met een soundscape waarin de reis letterlijk terugkomt in de vorm van oceaangeluiden. 

Beeld 

Fotografie is een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit. Voor de beeldbepalende fotografie hebben wij richtlijnen ontwikkeld, zodat er een eenduidige beeldstijl ontstaat. De connectie tussen mensen is hierin leidend. Zo laten we zien dat verbinding, ontmoeting en samen herinneren bij het Indisch Herinneringscentrum centraal staan. 

Wij hebben een helder beeld van onze toekomstige doelen en hoe wij ons willen profileren. Ontwerpwerk heeft dat goed in beeld gebracht. Ik zie het resultaat van onze nieuwe huisstijl als een vruchtbare samenwerking.
Yvonne van Genugten, directeur/bestuurder Indisch Herinneringscentrum

Online brandguide 

De identiteit van het Indisch Herinneringscentrum komt tot uitdrukking in alles wat de organisatie doet: in het gedrag, de tone of voice en de visuele identiteit. Al deze onderdelen vind je overzichtelijk terug in de online brandguide. De huisstijl richtlijnen en inspirerende voorbeelden in de brandguide ondersteunen bij het maken van communicatiemiddelen in de juiste toon en stijl, zodat ze bijdragen aan een sterk, herkenbaar merk. 

Nieuwe huisstijl Indisch Herinneringscentrum tijdens lustrum event
Nieuwe huisstijl Indisch Herinneringscentrum tijdens lustrum event

De nieuwe visuele identiteit werd geïntroduceerd tijdens het 15-jarig Lustrumfeest op 19 november 2022. 
 

Fotograaf rechterfoto: Kevin Kwee.

Het vertellen en doorgeven van het Indisch-Nederlandse verhaal met zowel kleurrijke herinneringen als zwarte bladzijdes, vergt lef. Deze lef zagen we terug in de merksessies, de focus op een nieuwe generatie en logischerwijs ook in het eindresultaat.
Ruben Huis in t Veld, senior ontwerper, Ontwerpwerk