ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Kind- en jeugdonderzoek in the picture

umc uu magazine ontwerpwerk

Universiteit Utrecht en UMC Utrecht/WKZ hebben kind- en jeugdonderzoek tot een speerpunt gemaakt. En daar zijn ze trots op. Het gloednieuwe magazine Be real maakt dit zichtbaar. Wij werkten met plezier aan deze eenmalige uitgave, gericht op een breed publiek. 

Klant
Universiteit Utrecht en UMC Utrecht/WKZ
Sector
Zorg

In samenwerking met Utrechtse wetenschappers, programmamanagers en wetenschapsvoorlichters ontwikkelden wij een pakkende bladformule voor het magazine. Samen met een redacteur van bureau EMMA interviewden we tientallen bevlogen onderzoekers én jongeren en schreven we artikelen. Ook verzorgden wij de beeld- en eindredactie. De waardevolle inhoud, foto’s en illustraties componeerden we tot een opvallend blad design. 

Het magazine is de kers op de taart van de samenwerking tussen de onderzoekers van UU en UMC Utrecht/ WKZ. Allen worden gedreven door een hoger verbindend doel: zij willen het welzijn en de gezondheid van kinderen en jongeren in Nederland verbeteren. Het verkleinen van de bestaande kansenongelijkheid is daarbij een cruciale schakel. 

umc uu be real magazine
umc uu be real magazine

Onze aanpak: van creatieve brainstorm tot blad concept 

Samen met het Utrechtse team van programmamanagers en wetenschapsvoorlichters organiseerden wij een aanpak waarin onderzoekers en artsen een actieve rol hadden, elkaar konden ontmoeten en inspireren. In een creatieve brainstorm met wetenschappers/artsen uit diverse onderzoekdisciplines verzamelden we eerst content ideeën en brachten we daarna focus aan. We werkten de bladformule verder uit in een klein en slagvaardig redactieteam. Het resultaat: een gevarieerde mix aan inhoud en journalistieke genres (reportage, interview, column, portret etc.). Als rode draad door alle artikelen loopt het hoofdthema: kansengelijkheid en levensloopvisie, waarbij het gaat om de kind-/jeugdontwikkeling vanaf conceptie tot 25 jaar. Parallel ging de vormgever aan de slag met de ontwikkeling van de stijl en het creatieve bladconcept.

Interviews en redactie 

In twee maanden tijd interviewden we met een redacteur van Ontwerpwerk en van EMMA Communicatie diverse onderzoekers en jongeren. De gesprekken verwerkten we in artikelen over uiteenlopende onderwerpen: van multidisciplinair onderzoek naar het fenomeen slaap bij vroeggeboren baby’s en samenwerking bij onderzoek naar zeldzame ziekten tot actuele inzichten over het belang van ‘risicovol spel’ en de mentale gezondheid van jongeren. Door het blad heen is een serie portretten opgenomen van kinderen en jongeren.  

 

Afbeelding
umc magazine

Magazine design: Be real 

Het thema ‘Be real’ is de basis voor de vormgeving van het magazine. De gedurfde combinatie van typografie en afbeeldingen voegt kracht toe aan de openingsspreads, waarbij de beelden ook op zichzelf een verhaal vertellen. Verspreid door het magazine staan paginagrote portretten van kinderen en jongeren die gefotografeerd zijn vanuit een spannende hoek. Ze zijn geportretteerd in hun natuurlijke omgeving in een context die past bij hun leeftijd, echt ‘real’ dus. De gevarieerde typografie, fotografie en illustraties zorgen voor een afwisselend bladritme en maken het blad lekker leesbaar. 

Het magazine is een uitgave van de UU en het UMC Utrecht/WKZ. Daarom verwerkten wij de huisstijl kleuren geel (UU) en blauw (UMC Utrecht) in het design. In de vormgeving wordt de samenwerking van beide organisaties verder zichtbaar door gebruik te maken van de huisstijl fonts en door stijlelementen samen te brengen en toe te passen in bijvoorbeeld tekstkaders. Dit vulden we aan met een extra krachtig, menselijk lettertype font. Tot slot gaven we het magazine een extra dosis 'opvallen’ met een knal paarse kleur. 

Het resultaat is een serieus magazine met een verrassende stijl: een echte eyecatcher in de wachtkamer van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) en op diverse plekken bij de universiteit. 

Het thema ‘Be real’ ligt mij wel, dan gaat het ideeën verzinnen vanzelf. Ik houd ervan om het krachtigste van twee partijen te verbinden in een visuele stijl en verhalen sterker te maken met vormgeving. Een serieus magazine maken waar we ook mee mochten knallen, dat is heel tof!
Anne-Roos van Ommen, senior designer Ontwerpwerk

Visual over samenwerking kind- en jeugdonderzoek 

Om het netwerk van samenwerking in het Utrechtse kind- en jeugdonderzoek te visualiseren, maakten wij een aansprekende illustratie/infographic. Hiermee wordt op originele wijze zichtbaar gemaakt wat Dynamics of Youth (UU) en Child Health (UMC Utrecht/WKZ) samen doen, wie ze zijn en hoe mensen in contact met onderzoekers kunnen komen. Deze visual is ook losstaand bruikbaar, als poster bijvoorbeeld. 

Afbeelding
utrechts umc magazine
We wilden de stappen die we afgelopen jaren hebben gezet zichtbaar maken met een magazine voor het brede publiek met mooie verhalen, die de onderlinge samenwerking goed illustreren. De inzet, kennis en expertise van het bureau waren van waarde om zowel tot een constructief productieproces als tot een toegankelijk magazine te komen. Om die reden zullen wij Ontwerpwerk zeker bij anderen aanbevelen.
Kors van der Ent – Voorzitter Child Health – UMC Utrecht/WKZ & Catrin Finkenauer – Directeur Dynamics of Youth – Universiteit Utrecht

Fotografie en illustraties 

Onze designer werkte samen met fotografen Sandra Stokmans en Iris Tasseron en illustrator Bas Huissen om passend en aantrekkelijk beeld voor het blad te ontwikkelen. Zo zijn de kinderen en jongeren in de Be real portretten zo ‘natuurlijk’ mogelijk gefotografeerd, op een voor hen favoriete locatie, volop in actie. 

Presentatie en verspreiding 

Tijdens een bijeenkomst met onderzoekers van Child Health en Dynamics of Youth op 29 augustus werd het magazine gepresenteerd. Het blad wordt verder verspreid onder academische en maatschappelijke samenwerkingspartners rondom kind- en jeugdontwikkeling, zoals Hogeschool Utrecht, Prinses Máxima Centrum, gemeente Utrecht, Trimbos instituut, het Nederlands Jeugdinstituut, FC Utrecht, patiëntenverenigingen, ministeries, etc. En uiteraard ontvangen ouders, kinderen en jongeren die een bijdrage leverden een exemplaar. Ook in de wachtkamers van het WKZ liggen magazines. Het blad kun je hier lezen. Daarnaast worden de artikelen los verspreid en online gedeeld, bijvoorbeeld als achtergrond of illustratie bij een bepaald onderwerp of onderzoeksgebied. 

Het was geweldig om in gesprek te gaan met al die bevlogen Utrechtse onderzoekers en artsen en hun verhalen op te tekenen.
Gaby Ammerlaan, contentstrateeg/tekstschrijver Ontwerpwerk