ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Krachtige huisstijl kennis-en innovatienetwerk

Logo ZHIA

De Zuid-Hollandse Impact Alliantie (ZHIA) is het nieuwe kennis- en innovatienetwerk van De Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland, Hogeschool Leiden en Hogeschool Rotterdam. Om ZHIA krachtig en herkenbaar neer te zetten ontwikkelden wij een opvallende huisstijl, website en corporate brochure. 

Klant
Zuid-Hollandse Impact Alliantie
Sector
Cultuur & Educatie

De Zuid-Hollandse hogescholen werken al langer intensief samen en willen krachtig en ambitieus voortbouwen op de basis die er al ligt. Naast de betrokken hogescholen werkt ZHIA samen in de steden Leiden, Delft, Den Haag en Rotterdam en met de provincie Zuid-Holland. De alliantie geeft het samen kennis delen en innoveren vanuit deze provincie een extra impuls.  

Merkarchitectuur, look & feel  

Hoe kunnen de hogescholen ZHIA het beste positioneren? Hoe wordt de alliantie onderscheidend en herkenbaar voor potentiële partners en doelgroepen? Vanuit die vragen gingen wij aan de slag met een stijl waarin de vier hogescholen gelijkwaarig als afzenders zichtbaar zijn. In een creatieve sessie verkenden we met elkaar de schrijfwijze, een eventuele pay-off en het juiste afzenderschap. Dit vertaalden we in een merkarchitectuur. We ontwikkelden twee creatieve concepten voor het logo en de stijl die we voorlegden aan de alliantiepartners. De gekozen stijl doet het beste recht aan de doelen van ZHIA en is het meest onderscheidend. 

Visuele identiteit: energiek palet van geel en paars 

Opvallend in het design is het gebruik van de energieke kleur geel, die aansluit bij de ambitie van de alliantie om onderscheidend en impactvol te zijn. Hiermee valt ZHIA direct op tussen de andere bestaande allianties tussen kennisinstellingen. Het felgeel en helder paars vormen samen een dynamisch en contrastrijk palet en zijn bovendien kleuren die niet door de betrokken hogescholen zelf werden gebruikt in hun eigen branding. 



Visuele identiteit: scherp logo en strakke typografie 

De hele visuele stijl sluit aan bij de missie en kernwaarden van ZHIA: snel en tijdig reagerend op praktische maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken, direct, pragmatisch, nuchter, impactvol. Het resulteert in een strakke stijl. Het gekozen lettertype is Scandia Line: gesegmenteerd en strak.  

Het logo bestaat uit een woordmerk met de afkorting ZHIA en de volledige naam uitgeschreven. Op deze manier communiceert de alliantie op twee niveaus en raakt het publiek ook gewend aan de afkorting. Bij de afkorting vormen de vier letters samen visueel een horloge: met het oog op de tijd die verstrijkt en urgentie van de maatschappelijk uitdagingen. De letters uit de afkorting /initialen komen ook op een creatieve wijze terug in grafische elementen: op de cover van een brochure of aan het begin van een hoofdstuk, bijvoorbeeld. 

Contrastrijke fotografie 

Het beeldconcept voor de fotografie gaat uit van twee overlappende foto's: de context op de achtergrond is wazig en de thematische foto op de voorgrond is juist haarscherp. Er staan meestal mensen in actie op de foto, en de actie sluit aan bij het maatschappelijke vraagstuk dat ZHIA aanpakt.

De nieuwe stijl komt goed tot zijn recht in de opvallende corporate brochure.

Drupal website

De nieuwe stijl werkten we uit en een informerende website. De dynamische identiteit komt op een modulaire wijze naar voren, waarin alle onderwijsinstellingen goed gerepresenteerd zijn. De website voorziet in de vraag om activiteiten en berichten te communiceren vanuit een gezamenlijk afzenderschap. We realiseerden de site in een zeer vlotte doorlooptijd, van design tot webdevelopment naar livegang. De website is ontwikkeld in Drupal 9 en heeft daardoor een gebruiksvriendelijk CMS waarmee ZHIA de content eenvoudig zelf up to date kan houden.