ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Op naar schone energie in Amsterdam

Communicatiestrategie en beeldstijl

amsterdam aardgasvrij

Gemeente Amsterdam is op weg naar aardgasvrij en wil inwoners van verschillende buurten informeren en enthousiasmeren om deelgenoot te worden van de energietransitie. Wij ontwikkelden een nieuwe communicatiestrategie met een aansprekende pay-off en een eigen beeldstijl. Vervolgens werkten we dit uit in een set praktische communicatiemiddelen. 

Klant
Gemeente Amsterdam
Sector
Overheid

De gemeente vroeg ons een beeldstijl te ontwikkelen binnen de Amsterdamse huisstijl richtlijnen met een duurzame uitstraling, passend bij de opgave energietransitie: oprecht, menselijk, duurzaam, samen. Ook kregen we de opdracht te adviseren over een nieuwe centrale boodschap en slogan in alle communicatie.  

Presentatie communicatie aanpak  

Na een kick-off bijeenkomst met de gemeente gingen wij creatief aan de slag. We namen de bestaande communicatie onder de loep en deden desk research naar bewonerscommunicatie over duurzame thema’s. Ook formuleerden wij de communicatiedoelen op diverse niveaus (kennis, houding en gedrag) voor de verschillende type doelgroepen. Daarbij is vooral het onderscheid tussen huurders en huizenbezitters belangrijk om rekening mee te houden. 

Flexibele pay-off en pakkende kernboodschap 

Amsterdam heeft grote ambities als het gaat om duurzaamheid en de energietransitie. Wij adviseerden deze gedrevenheid ook prominent te gebruiken in de kernboodschap en direct aan alle bewoners het ‘waarom’ van de verandering te presenteren. 

Afbeelding
aardgasvrij campagne gemeente rotterdam

We hebben Ontwerpwerk na het uitzetten van een mini-competitie gekozen als ons communicatie- en vormgevingsbureau voor de ontwikkeling van een scala aan middelen voor onze buurtcommunicatie. En dat is goed uitgepakt! Het zijn allen zeer betrokken en kundige mensen waarmee ik graag samenwerk. Iedereen denkt goed mee over strategie en aanpak, kijkt verder dan de opdracht en levert hoogwaardige content aan. Precies de goede eigenschappen van een prettige en kwalitatieve samenwerkingsrelatie!

- Bob Waaijer, Communicatieadviseur Energietransitie Gebouwde Omgeving, Gemeente Amsterdam

 

Met een pay-off zet je kort en krachtig je boodschap neer. Wij ontwikkelden een pakkende pay-off die ook flexibel kan worden gebruikt. De gemeente kan zo een herkenbare pay off gebruiken die tegelijkertijd past bij het communicatiemoment, het onderwerp en de doelgroep.  

Beeldstijl: van herkenbare iconen tot handige toolkit 

Binnen de huisstijl van de gemeente Amsterdam hebben wij een uitgesproken beeldstijl ontwikkeld met een duurzame uitstraling, passend bij de opgave energietransitie: oprecht, menselijk, duurzaam, samen. Voor alle aardgasvrije alternatieven zijn iconen/pictogrammen gemaakt: van warmtepomp tot zonnepanelen. Deze iconen worden altijd in combinatie met tekst gebruikt. Uit interne pre-tests bleek dit goed te werken. Als vast vormelement komen per stadsdeel illustraties terug van typische huizen en gebouwen, zodat de bewoners in verschillende wijken hun eigen buurt herkennen. Een ander vast vormelement zijn de opvallende tekstblokken in geel en roze, die de aandacht van de lezer trekken. 

De beeldstijl kan gemakkelijk worden uitgebouwd en is op maat gemaakt voor de verschillende buurten. Wij maakten ook een handzame toolkit, zodat de gemeente zelf met de stijl kan werken. 

Afbeelding
aardgasvrij gemeente amsterdam campagne

 

Afbeelding
aardgasvrij gemeente amsterdam campagne

Fotografie 

De fotografie is een belangrijk onderdeel van het visueel concept en alle communicatie uitingen.  Belangrijk is dat de mensen dichtbij in beeld komen en er een wervende, positieve uitstraling van uit gaat. Met de communicatie wil de gemeente immers vertrouwen opwekken bij bewoners 

In samenwerking met fotograaf Mark van den Brink hebben we meerdere mensen gefotografeerd in verschillende woningtypes. Op de foto’s staan mensen samen met elkaar geportretteerd, wat de doelgroep moet stimuleren om samen in gesprek te gaan over dit onderwerp. 

Communicatiemiddelen: van flyer tot bakfiets  

Op basis van de strategie en stijl ontwikkelden wij al diverse communicatiemiddelen, zoals flyers en een folder. Ook maakten we stoepborden, roll-up banners en de aankleding voor de gemeente bakfiets. Met deze bakfiets gaan gemeentelijke voorlichters op pad naar onder andere markten in Amsterdam om zo ter plaatse in gesprek te gaan over de energietransitie en bewoners te informeren. Wij verzorgden het ontwerp en de tekstredactie van deze middelen. 

Afbeelding
aardgasvrij gemeente amsterdam campagne

 

Afbeelding
aardgasvrij gemeente amsterdam campagne

Gadgets om participatie te stimuleren 

Om de doelgroepen te betrekken bij de energietransitie ontwikkelden wij in samenwerking met Tertium diverse gadgets. Deze kunnen Amsterdammers ontvangen bij het mobiele bakfietsinformatiepunt. We maakten verschillende duurzame gadgets die een connectie hebben met verduurzaming: een ansichtkaart met gezonde recepten (die je kunt koken op een elektrische kookplaat), bamboe pollepels met de Amsterdamse Andreaskruizen ingegraveerd, een deurveer om isolatie te helpen bevorderen en een bloemzaadzakje. De gadgets zijn om duurzaamheidsredenen niet verpakt in plastic.  

Afbeelding
aardgasvrij gemeente amsterdam campagne