Pioneering Tech: reis mee met pioniers
Online platform en magazine Pioneering Tech
Wat is er nodig om de impact van onderzoek en innovaties voor de maatschappij en het bedrijfsleven te realiseren? Het nieuwe magazine en online platform TU Delft Pioneering Tech beantwoorden die vraag. Samen met de redactie ontwikkelden wij een visueel concept dat de pionierende geest uitademt en opvalt.
Bij TU Delft zijn onderzoekers, studenten, startups, fieldlabs en anderen volop aan het pionieren. TU Delft Pioneering Tech presenteert hun verhalen op een multimediaal platform, met online artikelen, een podcast, video en magazine. Het is gericht op beleidsmakers en beslissers bij de overheid en in het bedrijfsleven. Met nieuws, analyses en inzichten laat de TU Delft zien wat nodig is om radicale innovatie te versnellen en impact te maken voor een betere samenleving.
We wonnen zilver op de International Creative Media Awards voor Pioneering Tech Magazine. in opdracht van TU Delft. Wij zijn blij met onze vaardigheid in het vormgeven van innovatieve ideeën en de impact van design op kennisverspreiding en vooruitgang. Dank aan het Innovation & Impact Centre van TU Delft, die vernieuwing omarmde en ons aanmoedigde onze creativiteit optimaal te benutten.
Bladformule: pakkende verhalen, praktisch toepasbare inhoud
Onder begeleiding van het redactiebureau De Nieuwe Lijn hebben we samen met het team van TU Delft een bladformule uitgewerkt. Hierin zijn de uitgangspunten, doelstellingen en gewenste inhoud bepaald en passende content-/bladpijlers, artikelen en rubrieken bedacht.
TU Delft Pioneering Tech bevat in de eerste plaats verhalen over radicale innovatie rondom sleuteltechnologieën (AI, robotics, quantum, health & tech, energie), die een belangrijke rol spelen in de grote maatschappelijke transities. De doelgroep heeft behoefte aan duiding van actuele en urgente kwesties met maatschappelijke impact. Het magazine belicht een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven. Naast wetenschappers komen ook mensen uit politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan het woord.
De lezers willen ook weten wat er nodig is om van een visie naar een goed werkende oplossing te komen. Daarom zijn er ook veel praktisch toepasbare verhalen.
Beeldconcept: pionieren met autoriteit
Het magazine inspireert met inhoud en met vormgeving: is modern, straalt innovatie uit en ook in de vorm is er sprake van ‘pionieren’. We ontwikkelden een opvallend, doordacht, en passend beeldconcept. Hierin komen beeld, grafische taal en typografie op een inhoudelijke, beeldende manier samen. Het design doet recht aan het pionieren gevoel, maar blijft zakelijk en serieus genoeg voor de Tech onderwerpen en de doelgroep. Het platform straalt autoriteit uit, maar het heeft geen afstandelijke of puur wetenschappelijk technische uitstraling. Mensen zijn betrokken bij de innovaties en staan centraal.
De vraag van de doelgroep ‘Wat kan ik hiermee?’ staat centraal qua inhoud. Dit wordt door vormgeving ondersteund: met ‘insights’, ‘summaries’ en ‘infographics’. Beeld, vormgeving en typografie vormen een drie-eenheid die zo de inhoud versterkt. We gebruiken niet alleen foto’s en illustraties, maar ook collages, grafieken, meer technisch beeld of typografische elementen.
Verrassende cover: metamorfose
De cover van het magazine bevat altijd een opvallende illustratie of foto die verbonden is met het hoofdartikel. Zo wordt de lezer direct verleid om het blad open te slaan. Iedere editie vragen we een pionierende vormgever/illustrator hiervoor een beeld te ontwerpen.
Voor de eerste editie maakte onze senior designer Yasha Kolomiiets een cover illustratie. Aan de binnenzijde van het omslag legt ze uit hoe het onderwerp ‘eiwit transitie’ haar inspireerde.
Yasha: “Op de cover geef ik een beeldende samenvatting van de toekomst, waarin grootschalige eiwitproductie door micro-organismen een belangrijke rol spelen bij het voeden van de wereldbevolking. De basis van de illustratie is een vlinder met een subtiel vleespatroon. Dit staat symbool voor metamorfose. De vlinder is gecombineerd met elementen die zijn geïnspireerd op de eerste foto’s van enkele eiwitten, een bioreactor, de veldboon en labuitrusting.
Ik heb hiervoor een collage gemaakt van digitale illustratie, fotografie en generatieve kunst gebaseerd op fractals. Dit heb ik gegenereerd in een programma dat werkt met fractal vlam algoritmen. Als ontwerper waardeer ik altijd het aanbrengen van lagen illustraties, die verschillende betekenissen naar voren brengen.”
Fotografie: reis van de pionier
Wij bedachten het concept voor de fotografie en adviseren elke editie over de beeldredactie. De foto’s zetten de uitvinding met zijn uitvinder centraal. Door beelden met overdreven focus, ruimtelijke context en dieptewerking te gebruiken wordt de lezer meegenomen in de reis van de pionier. Om ervoor te zorgen dat het beeld zo wordt gemaakt dat het past in dit concept, schuift onze vormgever aan bij het redactie overleg en brieft de fotografen.
Ruimtelijke context
Beelden van technologische uitvindingen laten een compleet beeld zien. Niet de uitvinding op zichzelf is belangrijk, ook de context, de omgeving en mensen die er mee of aan werken zijn belangrijk. Context krijg je door letterlijk de ruimte, en ruimte eromheen, in beeld te brengen.
Verrassende focus
Het beeld heeft een overdreven, verrassende focus. De uitvinding met uitvinder staat centraal. Beelden zijn modern, met spannende belichting en sterk gebruik van kleur of kleuraccenten waarbij zwart ook een rol speelt. Beelden hebben altijd een verassende compositie.
Pioniers in beeld
De mensen die in beeld worden gebracht geven altijd het pionieren gevoel. Pionieren in de blik of houding; open, vooruit – letterlijk of in lichaamstaal – zeker, onderzoekend gericht op de toekomst of bezig met zijn uitvinding. We kiezen regelmatig voor spannende belichting van de persoon.
Frequentie en verspreiding
Het magazine Pioneering Tech verschijnt twee keer per jaar in print en wordt verspreid onder relaties van TU Delft bij de overheid en in het bedrijfsleven. Je kunt hier het magazine aanvragen. Alle artikelen verschijnen ook los op het online platform.