Samen voor een wereldse stad
Branding en restyling personeelsmagazine Rotterdam
Stadswerker is hét magazine voor alle gemeenteambtenaren van Rotterdam. Wij gaven de bladformule en het blad design een makeover en adviseerden de gemeente hoe het merk ‘Stadswerker’ breder, krachtig en herkenbaar kan worden neergezet.
De doelgroep van Stadswerker bestaat uit 17.000 ambtenaren in Rotterdam, met een diversiteit aan functies, leeftijden, opleidingsniveaus, taken, interesses, achtergronden en leefsituaties. Elk van hen ontvangt vier keer per jaar het magazine thuis. Hoe maken we van Stadswerker een nog sterker merk en restylen we het magazine zo dat het alle lezers aanspreekt? Samen met de redactie ontwikkelden we een contentstrategie, bladformule en -design dat een krachtig antwoord geeft op deze vraag.
Rotterdamse ambtenaren werken samen voor een diverse stad vol uitdaging, diversiteit, mogelijkheden en vernieuwing. Samen zijn ze betekenisvol voor Rotterdam en maken ze impact. Het vernieuwde blad biedt een platform om de verhalen van en over de ‘stadswerkers’ van Rotterdam met trots te delen.
Merkconcept: held en groepsmens
In een merksessie verkenden we met de redactie waar Stadswerker voor staat. We namen de Rotterdamse redacteuren en communicatieprofessionals mee in het merkdenken met o.a. archetypes, moodboards en andere oefeningen.
Als merkpersoonlijkheid is Stadswerker een combinatie van ‘held’ en ‘groepsmens’: het stoere, directe en trotse Rotterdamse gaat gepaard met omzien naar elkaar en in verbinding voor de stad werken. Het magazine werkt verder als een verbindende inspirator: de content verbindt de stad en alle ontwikkelingen met het werk van de ambtenaren en draagt ook bij aan onderlinge verbinding tussen deze stadswerkers.
Het merkconcept vormt de basis voor een nieuw design. We benutten de kracht van het Rotterdamse huisstijl lettertype Bolder en werkten dit uit in een nieuw woordmerk voor Stadswerker (met haakjes), dat helemaal aansluit bij de focus op held. In combinatie met een opvallende illustratie of foto op de cover trekt het magazine direct de aandacht van de lezer.
Crossmediale contentstrategie
Om tot een doordachte contentstrategie te komen, bepaalden we samen de doelen van Stadswerker en de mediabehoeften van de doelgroep. De lezers van Stadswerker willen vooral op de hoogte blijven van het nieuws en ontwikkelingen, zich kunnen verbinden met andere collega’s, geïnspireerd raken, iets nieuws leren en hun actuele vragen beantwoord zien.
Op basis van deze input werkten we een crossmediale contentstrategie uit, waarmee de gemeente het merk Stadswerker kan ‘laden’ met content op diverse kanalen. We bedachten samen ruim 20 creatieve content formats, in de vorm van artikelen en rubrieken in het magazine en - in andere vorm - online. Denk aan een reportage in tekst en video format, of een print fotospread met een clickable versie op intranet.
Bladformule en restyling magazine
Vervolgens werkten we de bladformule uit: de uitgangspunten, en doelen, tone of voice, de inhoud in de vorm van een gevarieerd bladritme met vaste rubrieken en wisselende type artikelen. Hiermee legden we de basis voor het blad design.
Gevarieerd bladritme: rubrieken en artikelen
Stadswerker heeft een bladritme met een fijne verhouding tussen beeld (fotografie, illustraties, infographics) en tekst. Als de lezer het magazine openslaat krijgt deze direct een gevarieerd palet aan content gepresenteerd. Met gebruik van vaste vormelementen en illustraties krijgen de vernieuwde rubrieken een eigen gezicht in een herkenbare terugkerende stijl. Aan de binnenzijde van de cover staat altijd een cijfer en/of feit vermeld over iets dat in de gemeente speelt en dat nieuwsgierig maakt. Deze informatie presenteren we in een aansprekende infographic.
Krachtige fotografie
Het beeld in Stadswerker moet een weerspiegeling van de stad zijn: rauw, echt, inclusief en eerlijk. Door intensief samen te werken met de fotografen uit de Rotterdamse pool krijgt ook de beeldredactie een nieuwe impuls. Bij artikelen plaatsen we grote foto’s die aansluiten bij het held concept. Rotterdamse ambtenaren worden sterk en stoer geportretteerd.
Cover eerste editie: AI verbeeld
Door de cover van Stadswerker ervaren de lezers direct een wow-effect en worden ze nieuwsgierig naar de inhoud van het magazine. Het boeiende hoofdartikel in het eerste nummer werpt een fascinerend licht op de wereld van Artificial Intelligence. Op onze opvallende cover prijkt een visionair portret van de geïnterviewde ambtenaar, haar blik gericht op het onbekende. Een prachtig algoritme omringt haar, veranderend van een mysterieus paars naar een opwindend oranje, terwijl reflecterend materiaal en betoverende holografische effecten het geheel een futuristische uitstraling geven. Kijk goed en je zult in de reflectie het intrigerende woord ‘Stadswerker’ zien verschijnen.
Cover tweede editie: transformatie van de stad
De tweede editie gaat over de transformatie van de stad en de herbestemming van gebouwen. Van eerlijk huren tot herbestemming van historische gebouwen en flexwoningen tegen woonnood; de illustraties weerspiegelen de toekomstgerichte oplossingen en initiatieven die de stad vormgeven. De rode draad is: niet alleen nieuwbouw, maar ruimte creëren binnen de stad voor een bloeiende gemeenschap. De cover is geïllustreerd door Maus Bullhorst, in samenwerking. Het concept van de metamorfose van de stad komt terug op de cover door de illustraties in de vorm van een vlinder. Ook de transformatie van het personeelsblad, van fysieke uitgave naar digitaal, is geïllustreerd.