Verbindend Blauw voor Delft
Één gezicht voor de gemeente
Gemeente Delft vroeg Ontwerpwerk om de gemeente sterker te positioneren en het afzenderschap voor gemeentelijke communicatie te versterken met behoud van het logo. Wij hebben de huisstijl voorzien van een frisse update. Met ons thema ‘Verbindend Blauw’ als leidraad, hebben we de gemeente een herkenbaar modern gezicht gegeven.
Verbindend Blauw
Denk je aan Delft, dan denk je aan (Delfts) Blauw. Deze kleur is kenmerkend voor de stad en heeft dan ook de hoofdrol in de vernieuwde huisstijl. Ons concept Verbindend Blauw staat voor de verbinding van de gemeente met de bewoners en alle partijen in de stad, de verbinding van de krachtige historie met de toekomst, de verbinding tussen creativiteit en innovatie. Beeld, fotografie en illustraties, zijn in de nieuwe huisstijl belangrijke middelen om het verhaal van de gemeente Delft te vertellen. Een gemeente die midden in de stad werkt, voor de stad en voor de inwoners. Een flexibele basisgrid, opgebouwd uit vierkante ‘tegels’, zorgt voor verdere verbinding in de lay-out van communicatiemiddelen. Dit flexibele tegelgrid geeft kaders en vrijheid.
Gemeente is de betrouwbare afzender
De oude gemeentelijke huisstijl was 30 jaar oud en voldeed niet meer aan de eisen die aan de huidige communicatie worden gesteld. Delft voert naast de gemeentelijke huisstijl een Stadstijl. Deze Stadstijl wordt door de gemeente ingezet voor promotie van Delft, maar kan ook door externe commerciële partijen worden gebruikt. Hierdoor was er een diffuus merkbeeld ontstaan en was het voor de ontvangers van de boodschap regelmatig onduidelijk wie de afzender van de communicatie was. Wij zorgden daarom voor heldere richtlijnen omtrent afzenderschap. De nieuwe opgefriste visuele identiteit zorgt ervoor dat de gemeente duidelijk herkenbaar als één organisatie naar buiten treedt. Zo is voor iedereen - en vooral voor de inwoners van Delft - in één oogopslag helder dat zij met de gemeente te maken hebben.
Toegankelijk van idee tot uitvoering
De gemeente Delft werkt voor de stad en voor de burgers. Bij de nieuwe huisstijl staat toegankelijkheid voor iedereen daarom centraal. In taal, kleur en werking. We ontwierpen alle huisstijlrichtlijnen en templates voor posters, brochures, flyers en beleidsstukken tot en met digitale middelen als video's, powerpointpresentaties en banners. De nieuwe website is onder onze art direction ontworpen door Mangrove en gebouwd door ezCompany.
Onze online brandguide licht alle huisstijlprincipes, -bouwstenen en -middelen toe. De brandguide is een tool en inspiratiedocument voor communicatiemedewerkers van de gemeente en externe partijen die voor hen werken.
Achtergrond
Delft is een stad met veel historie. De Prinsenstad heeft ruim 100.000 inwoners en is een geliefde bestemming voor veel toeristen.