Zorginnovaties voor iedereen
Om slimme zorgoplossingen bekender te maken en aan te sluiten bij ontwikkelingen in de zorg en de maatschappij, initieerde het ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Zorg van Nu. Wij scherpten de positionering aan en ontwikkelden de visuele identiteit die te zien is in alle online en offline communicatiemiddelen.
Zorg van Nu bundelt innovatieve zorgoplossingen en presenteert deze heel gewoon op zorgvannu.nl. Hierdoor worden burgers en zorgprofessionals geïnspireerd en gestimuleerd om de juiste innovatieve zorgoplossing te gebruiken. Het initiatief heeft als doel om de zorg in Nederland te verbeteren door mensen te helpen de best mogelijke zorg te ontdekken. Maar Zorg van Nu is meer dan een website. Er is een informatieteam dat het land in gaat en het bereik van Zorg van Nu wordt verder vergroot door de inzet van social media. Toegankelijk en dichtbij.
Corporate identity van Zorg van Nu
Na een uitgebreide analyse en een positioneringstraject konden we de identiteit vormgeven en uitwerken in een aansprekende huisstijl. In verschillende werksessies met het ministerie bepaalden we de missie, visie en waarden van Zorg van Nu en legden dit vast in de corporate story. Zorg van Nu staat voor toegankelijk, betrouwbaar en laagdrempelig. Dit is verwerkt in de huisstijl door een combinatie van een warm kleurenpalet en fotografie van echte mensen in zorgsituaties. Het beeld van de spreekwolk in het logo stimuleert de dialoog en staat voor directer communiceren. Met de intrede van Zorg van Nu wordt de toenadering van het overheidsinitiatief tot professionals en burgers meer gezocht.
Uit het onderzoek van Blauw naar het Zorg van Nu logo (mei 2019): “Het gecombineerde logo wordt sterker dan het Rijksoverheidslogo geassocieerd met degelijk en sympathiek, en ook sterker met autoriteit dan wanneer er geen Rijksoverheidslogo mee gecombineerd is.”
Pay-off: Heel gewoon
In samenwerking met het ministerie bedachten we de pay-off Heel gewoon. Om de aannames die er zijn omtrent innovatieve zorgtoepassingen te ontkrachten en het gebruik te stimuleren, wordt een dynamische campagneslogan afgesloten met de woorden Heel gewoon. Hoe meer kennis men heeft over de zorgoplossingen, hoe normaler het wordt om er gebruik van te maken. Beeldbellen met de dokter? Heel gewoon.
Betrouwbaar en benaderbaar
Het ministerie van VWS maakt gebruik van de Rijkshuisstijl. Deze stijl gaf onvoldoende vrijheid om een eigen, herkenbaar gezicht te creëren voor Zorg van Nu. Een eigen gezicht is exact wat Zorg van Nu nodig had om zo het doel te bereiken dat het ministerie voor ogen had met dit platform: de zorg in Nederland verbeteren voor iedereen. Daarnaast hebben we het afzenderschap van de Rijksoverheid onderzocht om ervoor te zorgen dat mensen de Rijksoverheid als betrouwbare afzender herkennen van alle tips, adviezen en oplossingen op Zorg van Nu. Een juiste balans tussen de herkenning van de Rijksoverheid en een eigen gezicht voor Zorg van Nu resulteerde in het verwerken van het Rijksoverheid logo ‘het lint’ in de spreekwolk van het Zorg van Nu logo.
Informatieteam
Het laagdrempelige karakter van Zorg van Nu wordt crossmediaal versterkt. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken is Zorg van Nu aanwezig op alle kanalen waar de doelgroep informatie zoekt en gaan er informatieteams het land in. Deze informatieteams gaan in gesprek met de verschillende doelgroepen en helpen hen passende zorgoplossingen te vinden. Zij zijn een herkenbaar gezicht, bij jou in de buurt. Wij maakten de aankleding van het informatieteam en de pop-up store in lijn met de positionering. Van wanden, banieren en desks tot kleding, tasjes en folders. Ook ontwierpen wij een beursstand.
Zorgvannu.nl
De website van Zorg van Nu is iteratief ontworpen met mobile first als uitgangspunt. Via verschillende ingangen op zorgvannu.nl kunnen patiënten, mantelzorgers en professionals al honderden zorgoplossingen vinden. E-health, domotica, handige hulpmiddelen en andere innovaties in de zorg die niet morgen, maar nu beschikbaar zijn om mensen te helpen. Altijd actueel, Zorg van Nu. De website is daarmee het platform om alle nieuwste zorgoplossingen te ontsluiten. De vaste zorgthema's op de website worden continu aangevuld met de nieuwste oplossingen. De blogs op de site geven verdieping van de verschillende innovaties.
Het open source CMS Drupal is zo ingericht dat de redactie de koppelingen tussen de verschillende innovaties, thema's en blogs gemakkelijk kan maken. Dat maakt het onderhoud van de website eenvoudig en gebruiksvriendelijk.
Zorg van Nu.nl heeft een 100% score in de Hall of Fame van Internet.nl. Deze website wordt door de Rijksoverheid ingezet om geautomatiseerd te verifiëren of een website voldoet aan de meest actuele en betrouwbare internetstandaarden zoals IPv6, DNSSEC, HTTPS en alle applicatie-beveiligingsopties.