ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

MKB MerkBoost: van Merk tot Markt

Ondernemers kampen met praktische uitdagingen: Hoe groei ik? Hoe trek ik de juiste klanten aan? Een kort en krachtig merktraject biedt uitkomst met heldere positionering, een passende huisstijl en meer inzicht en focus. Ontwerpwerk ontwikkelde hiervoor de MKB MerkBoost – Van Merk tot Markt. Projectleiders Kim en Leo vertellen graag wat dit voor ondernemers betekent.

mkb traject met leo en kim

Kim: ‘Tot nu toe focussen we vooral op de zakelijke dienstverlening, business-to-business (B2B). Denk aan kleine tot middelgrote bedrijven. Dit soort bedrijven hebben vaak een wens om hun naams- en merkbekendheid versterken en communicatie verbeteren. Maar mkb’ers denken ook al snel dat dit een tijdrovende en dure klus wordt. Voordat ik bij Ontwerpwerk kwam, had ik zelf zo’n bedrijf en dacht ik er ook zo over. Wij bieden ze een overzichtelijk pakket voor een vaste prijs. Je stapt dus niet in iets ingewikkelds waarvan je de afloop en kosten niet kent.’ 

Leo: ‘Mkb’ers werken vaak met gespecialiseerde zzp’ers. Ik zie Ontwerpwerk hierbij als een kwalitatief goed alternatief voor bijvoorbeeld de Wordpress bouwer die je via via kent.’ 

Kim: ‘Wij zetten er een fullservice bureau tegenover met alle benodigde kennis en kunde, en dat voor een scherpe prijs.’ 

Doe de MKB MerkCheck, beantwoord een aantal vragen en ontvang een vrijblijvend advies voor een frisse blik op jouw merk.

Wat motiveert jullie om juist voor het midden- en kleinbedrijf aan de slag te gaan?  

Leo: ‘Wij zien veel mooie bedrijven met potentie, waarbij de website wat is achtergebleven of de stijl en uitstraling in de communicatie niet echt goed matcht. Daar gaan we graag mee aan de slag. Met ons digital team zijn we goed in het ontwikkelen van vrij eenvoudige, doeltreffende websites.’ 

Kim: ‘Veel kleine bedrijven investeren nauwelijks in merkstrategie of positionering, terwijl dit juist veel kan opleveren. We werken veel voor overheden en vinden het ook leuk om in de private sector opdrachten te doen. Het is ander type werk waar we gewoon ook erg goed in zijn. Het daagt onze ontwerpers uit om wat vrijer te werken, omdat er vaak nog geen huisstijl of andere vaste richtlijnen zijn.’ 

Afbeelding
kim en leo in bespreking

Wat zit er in het MKB MerkBoost pakket? 

Kim: ’We starten met een merkscan, in de vorm van een vragenlijst over de organisatie, doelgroepen en de gewenste uitstraling van het merk. Op basis van deze inzichten maken we een merkkompas. Hierin staan allerlei zaken beschreven zoals de visie, positionering, tone of voice, en ambities. Tijdens een creatieve sessie lopen we hier samen helemaal doorheen en zetten we de puntjes op de i. Zo helpen we bedrijven scherp te krijgen waar ze voor staan, hoe je dat uitdraagt en naar klanten presenteert. Op basis daarvan gaat een van onze ontwerpers aan de slag met een aantal design concepten voor de huisstijl, denk aan een logo, lettertype en kleurenpalet. Dat presenteren we en er komt natuurlijk feedback op die we verwerken. Dit werken we uit in een set communicatiemiddelen die het bedrijf nodig heeft, zoals een PPT en Word templates, visitekaartjes, briefpapier en formats voor social posts en een media avatar.’ 

Leo: ‘En uiteraard ontwikkelen we dan ook een website. Hierbij moet je denken aan een eenvoudig te beheren website, gebouwd in een handig CMS zoals Drupal, Craft of Webflow. In een werksessie met de klant bepalen we de sitemap samen met een van onze UX/Ui designers. Daarna gaat een team aan de slag met het webdesign en de bouw. Vanzelfsprekend regelen we ook de hosting, security en bieden we support.’  

We helpen bedrijven scherp te krijgen waar ze voor staan, hoe je dat uitdraagt en naar klanten presenteert.

Hoe uitgebreid is de website die het bedrijf krijgt? 

Leo: ‘Vergelijk het met een digitaal visitekaartje, met een aantrekkelijke homepage, een overzichtelijk navigatiemenu en beperkte interactiemogelijkheden, zoals een contactformulier. Het is allemaal uit te breiden, maar we starten dus met een basis die voor de meeste mkb-bedrijven voldoende blijkt. Zo willen we bedrijven ontzorgen.’ 

Kim: ‘Dit heeft ook weer als voordeel dat de investering zo groot of klein kan blijven als je wil. Omdat wij een fullservice bureau zijn, kunnen we wel gemakkelijk allerlei aanvullende wensen uitvoeren.’ 

kim en leo op pad
kim en leo op pad

Welke ervaringen hebben jullie al opgedaan? 

Kim: ‘We hebben de MerkBoost bijvoorbeeld uitgevoerd bij Bridgehead, een zakelijke dienstverlener die bemiddelt tussen opdrachten bij de overheid en het bedrijfsleven. Ook hebben we dit gedaan bij de Impulse Factory, een B2B bedrijf dat biologische snacks produceert. Onze ontwerpers worden er erg enthousiast van. Het is super interessant om helemaal in zo’n bedrijf te duiken en dit te vertalen naar een goed verhaal met krachtig design.’ 

Leo: ‘Voor een aantrekkelijk bedrag, dat vooraf bekend is, leveren we het traject en de middelen die we hebben besproken. Zonder financiële verrassingen. We horen van opdrachtgevers terug dat ze erg blij zijn met de opbrengst. Ze ervaren veel meerwaarde van onze inzet.’ 

Kim: ‘We merkten ook dat het team van Bridgehead het erg leuk vond om hier zo samen over te denken. In een werksessie ga je natuurlijk ook samen een proces door. Hoe kijken we eigenlijk naar ons bedrijf? Dit draagt bij aan de binding binnen je bedrijf. En je krijgt een huisstijl die omarmd wordt en waar mensen trots op zijn.’ 

Weet het mkb jullie al te vinden? 

Kim: ‘Op dit moment zetten we vooral ons eigen, vaak persoonlijke netwerk in. Maar we willen onze dienstverlening voor het mkb uiteraard nog meer zichtbaar maken en onszelf hier meer op profileren.’ 

Leo: ‘Het is goed om te weten dat ook bijvoorbeeld stichtingen en verenigingen van dit formaat in aanmerking komen voor de MKB MerkBoost.’ 

Kim: ‘En het kan ook zo zijn dat je als mkb-bedrijf al een ‘merk’, logo en huisstijl hebt, maar dit eens met een frisse blik onder de loep wil nemen.’ 

Waar zijn jullie trots op? 

Kim: ‘Dan denk ik vooral aan wat het klanten brengt en wat het ons brengt. Het is bijvoorbeeld leerzaam en leuk voor onze designers.’ 

Leo: ‘Ik ben er trots opdat we dit compact, in beperkte tijd kunnen aanbieden en dat we pragmatisch te werk gaan. We kijken per opdrachtgever goed wat er nodig is en stemmen hierbij altijd af op de behoeften en wensen.’ 

 

Ben je ondernemer in het MKB en heb je ook interesse in een boost voor jouw merkbekendheid, communicatie en profilering? Doe de vrijblijvende MKB MerkCheck, en we nemen contact met je op. 

 

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Logo BridgeHead
Titel

Succesvol zakendoen met de overheid

Logo van The Impulse Factory
Titel

Make snacks happen